Fr

BLUE

Heeft DEI zijn beste tijd gehad?

Vrijdag 31 Januari 2025

Heeft DEI zijn beste tijd gehad?

We hebben het ondertussen vaak genoeg gelezen: een van de eerste decreten die Trump ondertekende, gaat over de opschorting van de ondersteuning aan positieve discriminatie binnen de overheidsdiensten, onder het mom van de strijd tegen de woke ideologie. Maar deze visie van het Mump-regime heeft ook een impact op het DEI-beleid van de Amerikaanse bedrijven: John Deere, Harley-Davidson, Jack Daniel’s, Ford, Molson, Toyota US, Lowe’s, Amazon, Meta … De lijst van diegene die hun diversiteits- en inclusieprogramma’s inperken, wordt elke dag langer.
 
Walmart heeft DEI ondertussen als term uit zijn woordenschat verbannen en ook McDonald’s heeft aangekondigd dat het niet langer specifieke diversiteitsdoelstellingen op senior managementniveau zal bepalen. Ook gaat de burgergigant een einde maken aan zijn inspanningen om diversiteit bij zijn leveranciers te bevorderen. Om zijn beslissing te rechtvaardigen, wijst McDo op de uitspraak van het Amerikaanse Hooggerechtshof dat positieve discriminatiemaatregelen bij toelating op universiteiten ongeldig verklaarde.
 
Gelukkig buigen niet alle bedrijven voor de huidige druk: Apple en retailer Costco hebben hun engagement herbevestigd en er bij hun aandeelhouders op aangedrongen dat ze zouden tegenstemmen tegen de voorstellen van een groep conservatieve activisten die een einde willen maken aan hun diversiteitsprogramma’s. Het is duidelijk dat de niet aflatende druk van figuren als Robby Starbuck en de ultraconservatieve Heritage Foundation denktank, die DEI zien als een Trojaans paard voor wokisme de ambities van Amerikaanse bedrijven ondermijnt.
 
En nu we het toch hebben over de bedenkingen van de Heritage Foundation bij maatschappelijke keuzes en om de hoofdlijnen extra in de verf te zetten, laten we dan even de aandacht vestigen op de maatregelen in het beruchte Project 2025 van Gele Kuif. Vraag Perplexity om de 900 pagina’s samen te vatten: veelzeggend.
 
Dichter bij huis vindt deze afkeuring van DEI-initiatieven gelukkig geen weerklank. Integendeel. De Europese Unie bevordert diversiteit en inclusie actief door middel van initiatieven zoals de Europese Maand van de Diversiteit en specifieke programma’s om gelijkheid op de werkplek te stimuleren. Natuurlijk reguleert de EU deze zaken ook: de CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) verplicht bedrijven te rapporteren over hun sociale en milieueffecten, inclusief indicatoren met betrekking tot diversiteit en inclusie.
 
Het is duidelijk dat we aan deze kant van de Atlantische Oceaan diversiteit nog steeds zien als een strategische hefboom voor innovatie, productiviteit en welzijn op het werk. Deze visie wordt ondersteund door studies die aantonen dat diverse bedrijven beter presteren en talent aantrekken. Tools zoals eDiv, ontwikkeld door Unia, kunnen bedrijven helpen om deze waarden in hun dagelijkse praktijk te integreren.
 
“We zien het elke dag, de maatschappij raakt gepolariseerd, met aan de ene kant bedrijven die terugkomen op hun DEI-inspanningen en aan de andere kant bedrijven die diversiteit als nieuwe waarde willen stimuleren. Het is aan ons om de drijvende kracht achter verandering te zijn”, aldus Julie Marinower, DEI Activist bij D’Ieteren.

Archief / BLUE