Fr

ASSOCIATIONS

Spinning Plates, door Harry Demey (LDV United)

Vrijdag 23 Augustus 2024

Spinning Plates, door Harry Demey (LDV United)

Ken je die circusact waar je iemand (meestal een Chinese man) over en weer ziet lopen tussen 7 stokjes met een draaiend bord erop en telkens van links naar rechts holt om de bordjes draaiend te houden? Soms lukt hij erin maar soms zie je een bordje vallen of tergend traag bewegen.  Een redelijk hectische act.

Zo wil ik de rol van leiders van reclamebureaus vandaag omschrijven.  De meeste kunnen dat wel maar hier en daar zie je bordjes vallen of bijna vallen.  Er komt veel op ons af: omzetgroei, marge, suistainable zijn, zelfregulering, DI&E, life balance voor jezelf en alle medewerkers, de poly-crisis, ongeziene indexaties, veerkrachtonderzoeken van alle kanten, thuis of op kantoor werken, AI als bedreiging of als kans…. 

En voor diegene die in de grote groepen zitten: ongekende druk op marges en rapporteringen. Want als de markt zenuwachtig is dan zijn de mannen in NY, Parijs of Londen dat ook.

De laatste profitability-studie van ACC is duidelijk: bureaus hebben het moeilijk.  Moeilijker dat ooit tevoren.  Er is geen grote groei en onze marge (ebita) is naar een historisch laag peil gezakt.  In die mate dat er bureaus zijn die in cash-problemen geraken.

Het is vandaag niet evident om een bureau te leiden.  Dat is het nooit echt geweest maar vandaag moeilijker dan ooit.
En dat moeten we veranderen indien we willen dat er een nieuwe generatie leiders opstaat.  Een nieuwe generatie die werkomgevingen creëert om ons strategisch en creatief talent te omarmen en zichzelf te ontplooien.

Een wondermiddel bestaat hier niet voor maar we kunnen en moeten er wel aan werken.

In plaats van al die bordjes in de lucht proberen te houden gaan we meer moeten focussen.  En die focus zal op centen moeten liggen.  Als die er niet voldoende zijn dan kan al het andere niet waargemaakt worden.  Ons gans ecosysteem moet zich focussen op het leefbaar houden van onze industrie.

ACC moet blijven prikkelen met studies (profitabilty, hourly rates, salary study….), moet blijven de dialoog aangaan als het gaat over pitchen (en hier allicht nog strijdvaardiger in worden), blijven investeren in opleidingen en allicht nog meer focus leggen op het commerciële.  ACC moet onze belangen behartigen en daar waar nodig verdedigen.  En goed voorbeeld daarvan zijn de inspanningen die geleverd worden om aanbestedingen van de overheid economisch aanvaardbaar te maken.

En UBA moet deze situatie ernstig nemen.  Er moet een transparant en duidelijk debat gevoerd worden.  Adverteerders moeten kleur bekennen en zeggen wat ze van hun bureau verwachten en daar een correct remuneratiesysteem tegenover zetten.  Dat moet besproken worden.  In een sfeer van toegevoegde waarde van ons vak in het economisch systeem en niet als tegenpolen van elkaar.

Als we beter willen worden dan zullen we daar de (financiële)  ruimte voor moeten creëren. 

Het zal gaan over waarde en waarden.  Maar wel in die volgorde.

We zitten misschien niet allemaal in hetzelfde bootje, maar wel in dezelfde storm.  En die storm zal niet vanzelf gaan liggen.  Daar zullen we met z’n allen samen aan moeten werken.

Voor ons vak, voor creativiteit, voor talent.

Voor de volgende generatie leiders.

Archief / ASSOCIATIONS