Fr

TECH

Léopold Lannoy (Ogilvy Social.Lab): "LinkedIn heeft zijn aantrekkingskracht voor adverteerders aanzienlijk vergroot"

Donderdag 20 Maart 2025

Léopold Lannoy (Ogilvy Social.Lab):

LinkedIn was lange tijd een zogenaamde ‘laggard’ vergeleken met de onophoudelijke innovaties bij de andere sociale netwerken, maar stapelt nu de nieuwigheden op. Dat doet het om weer mee te spelen en zijn bereik uit te breiden. Naast de nieuwe functies die het werven van nieuwe gebruikers als doel hebben, breidt het ook zijn reclamepotentieel uit.

“Sinds de overname door Microsoft, en nog meer sinds de samenwerking met OpenAI, heeft LinkedIn enorme stappen gezet door te werken aan de aantrekkelijkheid en gebruiksfrequentie van zijn platform én aan zijn reclamefuncties. Het biedt nu originele oplossingen die in lijn liggen met zijn positionering die gericht is op de professionele wereld”, aldus Léopold Lannoy, paid media director bij Ogilvy Social.Lab Brussels.

Eerst en vooral, wat is het bereik van LinkedIn vandaag de dag?

Bij onze laatste telling noteerden we 5,9 miljoen unieke gebruikers op het platform in België.
 
Wat zijn de volgende stappen in de ontwikkeling van het platform?
 
Eerst werkten ze aan het bereik door het delen van content te stimuleren en de publicatie van documenten te vergemakkelijken, dit door ze direct te integreren in het platform. De meest recente ontwikkeling is de toevoeging van een sectie gewijd aan ‘vertical video’, wat het mobiele gebruik van LinkedIn versterkt.
 
Dit werk rond het bereik heeft de gebruiksfrequentie sterk verhoogd. Ik stel vast dat we vandaag op LinkedIn op twee weken tijd een niveau van publicaties bereiken dat voorheen gemakkelijk een maand kon duren.

Wat met de reclameformaten?

LinkedIn heeft in dit domein een aantal belangrijke nieuwe advertentieoplossingen uitgerold, zoals Document Ads. Dit formaat maakt het mogelijk om content te verspreiden om de naamsbekendheid te vergroten of leads te genereren door de toegang tot deze content te beperken dankzij een formulier dat rechtstreeks in het platform wordt geïntegreerd.

Een andere zeer effectieve nieuwe functie is de Thought Leader Ads. Met deze formule kan de beheerder van een bedrijfspagina de publicaties van zijn medewerkers promoten. Aldus is het niet langer het merk dat communiceert, maar wel een van zijn experts die in discussie kan gaan met het doelpubliek. Deze aanpak heeft een significante impact op de engagement.


Het LinkedIn Audience Network (LAN) speelt ook een belangrijke rol in de reclame performance. Het betreft een netwerk van premium sites waarop gesponsorde posts worden verspreid, waardoor het bereik van deze boodschappen aanzienlijk wordt vergroot en met behoud van de targeting. Dit netwerk bestaat uit titels zoals The Guardian, Le Figaro en L’Equipe, maar ook uit platformen zoals MSN.com en Yahoo.com.

Alles bij elkaar geteld hebben deze initiatieven de aantrekkelijkheid van adverteren op het platform duidelijk vergroot.

Wat is de invloed van AI op de ontwikkeling van LinkedIn?
 
LinkedIn is eigendom van Microsoft, dat aandeelhouder is in OpenAI. Dat heeft het in staat gesteld om talloze functies te integreren die de creatie van reclamecontent vergemakkelijken, zowel op tekstueel als grafisch vlak. AI is ook alomtegenwoordig voor het programmeren van campagnes, targeting, optimalisatie, reporting, enz.
 
Wat zijn vanuit een reclameperspectief de belangrijkste troeven van LinkedIn en welk type adverteerders gebruikt het?
 
LinkedIn is een zeer kwalitatief B2B-platform en zijn belangrijkste troef ligt in de targeting mogelijkheden die het mogelijk maken om doelgroepen te bereiken die anders bijna onmogelijk te bereiken zijn. Ik denk aan dokters, ingenieurs in specifieke industrieën of zelfs het topmanagement van bedrijven... Het zijn deze targeting mogelijkheden die de zeer hoge advertentietarieven verklaren. Ze zijn bijna tien keer duurder dan het marktgemiddelde.

Dit verklaart ook waarom de campagnes die gevoerd worden op het platform zijn afgestemd op deze targetingmogelijkheden, met adverteerders zoals Ikea, Actiris, FOD Economie en Volvo die beslissers of aankoopexperts binnen bedrijven willen bereiken.

Het is ook een interessante B2C-optie voor luxemerken, die geïnteresseerd zijn in een publiek dat goed zijn brood verdient. Dat kan met de targetingparameters van LinkedIn goed bereikt worden.

Hoe gaat LinkedIn volgens jou verder evolueren in de nabije toekomst?

Video maakt duidelijk deel uit van hun roadmap. Op dit moment wordt het formaat alleen aangeboden in organische posts, webinars, podcasts, enz., omdat ze eerst genoeg tractie willen genereren en content creators willen overtuigen om het formaat te gaan gebruiken voordat het als advertentie-oplossing beschikbaar wordt. Maar ze werken eraan en zijn bezig met het opzetten van een CTV-netwerk dat het mogelijk zal maken om LinkedIn-videocampagnes op dit netwerk te verspreiden volgens hetzelfde principe als het LAN. Het is een grote stap voorwaarts die ons in staat zal stellen om zeer specifieke doelgroepen op tv te bereiken.

LinkedIn is een versnelling hoger geschakeld op het vlak van innovatie en groei en verleidt steeds meer gebruikers met een grotere gebruiksfrequentie. De groei in de hoeveelheid content en interacties heeft het mogelijk gemaakt om zijn advertentie-aanbod en advertentieplaatsingen te verbreden. Deze dynamiek draagt bij aan de huidige groei van investeringen in het platform.

Archief / TECH