Fr

ASSOCIATIONS

Luxemburgse bureaus ijveren voor oprichting van Adverteerdersbond

Woensdag 8 Januari 2025

Luxemburgse bureaus ijveren voor oprichting van Adverteerdersbond

In een persbericht ter gelegenheid van zijn nieuwjaarswensen bevestigt MarkCom, de vereniging van Luxemburgse bureaus die 25 van de belangrijkste spelers op de markt verenigt, dat ze wil ijveren voor de oprichting van een Adverteerdersbond in het Groothertogdom.
 
“Het doel van dit initiatief is om de Luxemburgse communicatie- en mediasector effectiever te verdedigen, de lokale economie te ondersteunen en een beter inzicht te geven in de mediamarkt door middel van verbeterde analysetools”, aldus MarkCom-voorzitter André Hesse (Vous). Hij verwijst daarbij naar verschillende initiatieven onder leiding van de Belgische UBA, zoals de Digital Benchmark (ontwikkeld samen met de UMA).
 
De vereniging betreurt het gebrek aan betrouwbare gegevens om de verdeling van de investeringen tussen traditionele en digitale media in Luxemburg te meten: “Dit gebrek aan objectieve indicatoren belemmert de inspanningen om het nationale media-ecosysteem, dat essentieel is voor de diversiteit en economische vitaliteit van het land, effectief te verdedigen”. MarkCom is ervan overtuigd dat een adverteerdersvereniging kan bijdragen aan “een toekomst waarin lokale media en digitale innovatie op een eerlijke en welvarende manier naast elkaar kunnen bestaan”.
 
“Net als bij onze Belgische buren is het tijd om onze middelen te mobiliseren en onze krachten te bundelen om te zorgen voor een evenwichtig en veerkrachtig reclame-ecosysteem. MarkCom roept daarom alle spelers in de sector op om zich bij dit initiatief aan te sluiten. Te beginnen met de regievereniging Espace Pub en de Luxemburgse Raad voor Reclame (CPL) die het voorstel van de bureaus alvast steunen.

Archief / ASSOCIATIONS