Fr

TECH

De nieuwe ambities van Adhese

Donderdag 20 Juni 2024

De nieuwe ambities van Adhese

Adtech-pionier Adhese werd in 2000 opgericht door Tim Sturtewagen en Sven Marievoet. Hun Adserver werd geruime tijd gebruikt door de meeste Belgische uitgevers, zoals Mediafin vandaag nog steeds.en wordt nog steeds gebruikt door Mediafin (De Tijd/L'Écho).

Op basis van zijn technologische expertise wil het bedrijf zijn ontwikkeling voortzetten. Daarom heeft het Philippe Degueldre (ex-CIM, Pebble Media, Ads&Data) aangeworven als head of business development.

“We hebben duidelijk ambities voor Europa en daarbuiten”, aldus Philippe Degueldre aan het begin van ons gesprek. Zijn enthousiasme is gebaseerd op de veerkracht van de onderneming, haar diepgaande technologische ervaring op het gebied van digitale reclame en het feit dat Ahold Delhaize aandeelhouder is geworden.

Om deze ambitie te ondersteunen, heeft Adhese zijn positionering en producten volledig herzien, waarbij het zich richt op de zeer bloeiende Retail Media-markt. Daarnaast ontwikkelt het een originele oplossing voor het beheer van reach zonder consent en neemt het de rol op van technische ‘processor’ tussen kopers en verkopers.

“We hebben ons aanbod verduidelijkt. Dat is natuurlijk gericht op retailers, maar ook op publishers in het algemeen, mediabureaus en adverteerders”, aldus Philippe Degueldre. Daarbij hoort een complete rebranding, een nieuw logo, een aangepaste website en een tagline ‘adhese, simply adtech’ om te tonen dat het bedrijf technologie toegankelijk en begrijpelijk wil maken.

Gericht op retailmediaspelers

Adhese heeft geprofiteerd van zijn technologische expertise in het beheer van advertentie-inventaris en deze aangepast aan Retail Media door alle vandaag beschikbare touchpoints - van eenvoudige bannering tot digitale schermen – op te nemen.

“Het mooie van Retail Media is dat het grote inventarissen combineert met een schat aan beschikbare gegevens”, aldus Philippe Degueldre. “Onze oplossing stelt retailers in staat deze te combineren om ze effectief te commercialiseren, volledig in overeenstemming met de huidige regelgeving.” Ze omvat een verbinding met de systemen van mediabureaus en adverteerders, evenals een selfservice platform. Het is al operationeel voor Albert Heijn in Nederland en geeft lokale adverteerders toegang tot de advertentieruimte van de retailer. Het is zeer flexibel en schaalbaar; het team ontwikkelt momenteel functies voor reach uitbreiding.

De Retail Media-oplossingen van Adhese worden in Nederland al gebruikt voor de merken Albert Heijn en Etos van Ahold Delhaize. In België maakt de site voor farmaceutische producten van Newpharma, eigendom van Colruyt, er gebruik van. De volgende stap is de integratie van andere Ahold Delhaize merken in Europa.

No Consent Traffic & Processing

Tegelijkertijd heeft Adhese een technologie ontwikkeld voor de commercialisering van de reach bestaande uit bezoekers die geen toestemming geven voor cookies. Deze oplossing is gericht op publishers die hun AdStack willen ontwikkelen en deze reach willen benutten voor advertentiedoeleinden.

“We positioneren onszelf ook als een ‘processor’ om verbindingen tussen kopers en verkopers op een volledig veilige manier te beheren”, zegt Philippe Degueldre. De aanpak is gericht op zowel adverteerders als bureaus; hij garandeert de veiligheid van transacties en respect voor persoonlijke gegevens.

New Biz

Het bedrijf groeit snel en versterkte onlangs zijn personeelsbestand van 25 naar 40 medewerkers, met plannen om tegen het einde van het jaar te evolueren tot 55. Hoewel het voornamelijk in België gevestigd is, heeft Adhese ook een hub in Polen.
“Deze aanwervingen gingen gepaard met een aanpassing van de organisatiestructuur van het bedrijf”, legt Philippe Degueldre uit. Dat is georganiseerd rond teams voor ontwikkeling, marketing, klantenondersteuning en business development, allemaal aangestuurd door een managementteam bestaande uit de twee oprichters en Luc Van Aken als COO.

Philippe Degueldre leidt het BizDev-team. Samen met Yvonne Tindemans en Karin Woudstra, respectievelijk head of strategic marketing and communications en head of customer success, vormen zij het salesteam van Adhese. Hun doelstelling? Nieuwe klanten aantrekken door het bedrijf meer bekendheid te geven, hun expertise te delen en een community rond hun producten op te bouwen. “We zijn erg sterk in technologie en die boodschap wil ik nu uitdragen”, besluit Philippe Degueldre.

Archief / TECH