Fr

BLUE

B Corp, een andere manier van zakendoen

Donderdag 27 Februari 2025

B Corp, een andere manier van zakendoen

Laten we samen dromen van een betere wereld. Ooit was het de baseline van een ondertussen politiek incorrecte reclamecampagne, vandaag is het een mantra dat bedrijven aanmoedigt te ijveren voor meer duurzame en maatschappelijke impact. Bedrijven die koplopers zijn op dit gebied kunnen zich wagen aan een B Corp-certificeringstraject, een dienst van non-profit organisatie B Lab. Tekst en uitleg door Tessa van Soest (executive director van B Lab Benelux) en Emma Van Zundert (Belgium B Corp coordinator), te gast bij Sammy Colson en Christophe Mes, respectievelijk CEO en chief of staff bij Springbok dat sinds kort B Corp-gecertificeerd is.

Iedereen heeft ondertussen weleens van B Corp gehoord, maar voor wie van Mars of Venus komt: waarvoor staat de term precies en waar komt hij vandaan?

Tessa van Soest (foto): B Corp is een service van B Lab, een wereldwijde non-profit organisatie van Amerikaanse origine die een systeemverandering wil creëren om te evolueren naar een regeneratieve, duurzame en gelijkwaardige economie. De B Corp-certificering is een horizon en een doelstelling om het gedrag van bedrijven te ondersteunen in de goede richting. Maar B Lab doet meer dan enkel duurzame bedrijfsvoering certificeren: de groep kijkt ook naar de wet- en regelgeving om de evolutie te stimuleren via lobbying en advocacy. We zien onszelf vooral als een katalysator voor systeemverandering in de goede richting. 

Het aantal bureaus met de certificering in onze sector is op tien vingers te tellen. Waarom was het voor Springbok belangrijk om B Corp te worden?
Sammy Colson: We hebben ooit gedefinieerd aan welke kenmerken Springbok moet voldoen. Een daarvan is dat we een bedrijf willen bouwen dat klanten op een positieve manier laat groeien.

Een ander is dat we een bedrijf willen maken dat over 100 jaar nog kan bestaan: we denken dus op lange termijn. De B Corp-certificering ligt in het verlengde van die visie en maakt ze expliciet binnen en buiten het bedrijf. 
Tegelijk is het traject ook een vorm van engagement, want bedrijven moeten voor de certificering statutair vastleggen dat ze maatschappelijk en ecologisch willen bijdragen aan een betere wereld voor iedereen. 

Zo’n B Corp-certificering is met andere woorden een heel proces. Christophe, jij hebt het hele traject van a tot z begeleid binnen Springbok. Wat was de grootste moeilijkheid?

Christophe Mes: Onze bedrijfsstructuur met verschillende entiteiten en brands maakte de oefening extra uitdagend. Een eerste stap was dus het bepalen van de scope. Dit uitgebreide vooronderzoek gebeurde samen met B Lab. Nadien volgden de ongeveer 200 vragen die echt heel je organisatie doorlichten. Punten die aan bod komen, zijn bijvoorbeeld de arbeidsvoorwaarden van medewerkers, je bedrijfsinfrastructuur, samenwerking met klanten en leveranciers, alsook de impact op consumenten en de wereld rond ons door onze campagnes. Dat we hiervoor een consultant met kennis van zaken onder de arm hebben genomen, was een goede keuze.

Wat heeft de B Corp-certificering voor Springbok veranderd?

SC: Het B Corp-traject heeft ons geholpen om te bepalen wat de gemeenschappelijke lijn is voor iedereen en waar onze gemeenschappelijke engagementen liggen. We zijn ook zeer kritisch geworden met betrekking tot de keuze voor wie we nog willen werken en voor wie niet. In dat verband hebben we nu een handig kompas. Dat omvat drie categorieën: A, B en C. Onder A vallen de ondernemingen voor wie we altijd kunnen werken; in C zitten diegene die per definitie uitgesloten zijn omdat hun activiteiten nooit kunnen bijdragen tot een betere wereld. B is de tussencategorie, voor bedrijven die we kunnen helpen in hun positieve transitie.

TvS: In de middengroep is veel te winnen. Daar kun je als B Corp-bureau de transitie helpen versnellen door die bedrijven de nodige kapstokken aan te reiken.

SC: Daarnaast heeft de certificering ons ook geholpen scherp te stellen hoe we over bepaalde dingen denken. Neem AI bijvoorbeeld: we willen daar bij Springbok heel ver in gaan, maar we hebben vanaf dag een wel beslist dat we er ethisch mee omgaan. Daarmee bedoel ik dat we niet zomaar ondoordacht op de hype zullen springen. Een andere kwestie betreft de manier waarop we kijken naar media. Moeten we per se via big tech en zouden we niet beter lokaal adverteren? We kijken met andere woorden kritisch naar hoe marketing evolueert, zonder los mee te gaan met de eerste beste trend.

België telt ondertussen 110 B Corps. Wat zijn de prioriteiten voor B Lab op korte en lange termijn?

Emma Van Zundert: We willen onze community zo divers mogelijk maken, met een zo breed mogelijke geografische spreiding. Vandaag zitten de gecertificeerde bedrijven vooral in Brussel, maar we groeien in Wallonië en in Vlaanderen en die trend willen we voortzetten. Ook willen we vertegenwoordigd zijn in zo veel mogelijk verschillende sectoren. Zo zien we dat we vandaag meer manufacturing bedrijven binnenkrijgen. Dat is positief, zo kunnen we ethisch denken in bedrijfsvoering normaler maken. 

Met dat doel voor ogen organiseren we onder andere community events voor B Corps, zodat we kennis kunnen delen. Alle B Corps hebben hun eigen stokpaardjes en door dat een onderwerp van gesprek te maken, ontstaat een andere visie op wat succesvol zakendoen eigenlijk is. Zo kunnen we uitgroeien van een community naar een movement.

TvS: Anderzijds evolueren we naar de zevende versie van de standaard. Vandaag moet een bedrijf in totaal 80 halen op de vijf impactdomeinen die we onder de loep nemen (governance, milieu, werknemers, gemeenschap en klanten). In de toekomst moeten ze een minimale score halen op elk van de domeinen. En we voegen een aantal standaarden toe, meer bepaald inzake mensenrechten en circulariteit. De lat komt ook hoger te liggen en je zal als bedrijf verplicht op een verbetering in je performance managementproces moeten aansturen. Tot dusver was dat wel aangeraden, maar niet verplicht.

Nog een laatste woord?

CM: Trek voldoende tijd uit voor dit traject – ga uit van een jaar, gezien al het voorbereidende werk. En laat je bijstaan door een consultant.

SC: Het gaat niet enkel over milieu, maar wel over wat je als bedrijf betekent voor de maatschappij. Als ondernemer wil ik graag dat mijn bedrijf rendabel is, dat moet ook om het voortbestaan te verzekeren. Maar ik beschouw het tegelijk ook als mijn verantwoordelijkheid bij te dragen aan de maatschappij. B Corp is in die optiek geen nice to have.

TvS: Zoek uit hoe je als bedrijf verhoudt tot de huidige standaard, hoe je onderdeel wordt van de oplossing in plaats van onderdeel te blijven van het probleem. Open het B Impact assessment: daar krijg je meteen een duidelijke feedback. En ga in gesprek met je medewerkers om aan het proces te beginnen. Misschien kan MM ook B Corp worden?

Archief / BLUE