Fr

BLUE

Waarom analyse van waardeketen essentieel is geworden, door Sabrina Bulteau (Sench)

Vrijdag 31 Januari 2025

Waarom analyse van waardeketen essentieel is geworden, door Sabrina Bulteau (Sench)

“Mijn waardeketen analyseren? Meen je dat nu? Vast weer iets dat uit de koker van een consultant komt...”  
  
Dat is misschien wat je tegen jezelf zegt als je dit artikel opent. En toch nodig ik je uit om even voort te lezen. Want in werkelijkheid is het begrijpen en in kaart brengen van je waardeketen een geducht wapen om te anticiperen op toekomstige crisissen, om duurzame kansen te identificeren en om de veerkracht van je bedrijf te versterken.  

Waarom is het zo belangrijk? 

Omdat de wereldeconomie aan een razend tempo evolueert en bedrijven die alleen naar hun eigen prestaties kijken, zonder te analyseren wat er in hun hele supply chain gebeurt, het risico lopen verrast te worden door grote veranderingen op het vlak van milieu, maatschappij of regelgeving. 

Een concreet voorbeeld? Stel je voor dat je in de bouwsector actief bent. Je bedrijf is grotendeels afhankelijk van hout als grondstof. Alles loopt gesmeerd, je leveranciers zijn betrouwbaar en je bedrijf doet het goed. Tot er in de belangrijkste houtproducerende landen strenge regelgeving om ontbossing tegen te gaan in werking treedt. Het gevolg? Je leveranciers moeten hun export beperken. Daardoor stijgen je kosten, worden je levertijden langer en smelten je marges als sneeuw voor de zon.  

Als je geanticipeerd had op de risico’s door je waardeketen te analyseren, zou je de volgende dingen kunnen doen hebben:
  • Je aanleveringsbronnen diversifiëren, 
  • Investeren in alternatieve materialen, 
  • Samenwerken met je partners om een duurzaam beheer van hulpbronnen te garanderen. 
Daar ligt de kracht van een proactieve analyse van de waardeketen: je attitude evolueert van reactief naar die van een leader, waarbij je kunt anticiperen op risico’s en je businessmodel kunt aanpassen.

Waardeketen als strategische hefboom (niet alleen een vakje om af te vinken bij CSR)

De analyse van je waardeketen is geen theoretische oefening. Het gaat om begrijpen wie betrokken is bij de creatie van je producten/diensten en welke invloed elke speler kan hebben op je prestaties en totale voetafdruk. 

Waarom is dit vandaag essentieel? Omdat de duurzaamheidsuitdagingen steeds aanzienlijker worden: 

- Klimaatverandering 
- Nieuwe regelgeving 
- Sociale voorwaarden voor arbeidskrachten 
- Beheer van natuurlijke hulpbronnen 

En zonder een duidelijk inzicht in de relatie tussen je bedrijf en de spelers in je waardeketen, ga je voorbij aan wat innovatie en veerkracht kan teweegbrengen. 

Vraag je je af waar je moet beginnen? Hier is een eenvoudig en efficiënt 4-stappenplan  

Stap 1: Praat met je interne teams 
Je eerste stap moet zijn om te begrijpen hoe je bedrijf van binnenuit werkt. Elke afdeling speelt een rol in de waardeketen. Inzicht in hun interacties is essentieel om de algemene zienswijze in kaart te brengen. 
Het doel? De interne dynamiek begrijpen en kijken waar frictie bestaat.

Stap 2: Breng je externe stakeholders in kaart 
Je waardeketen stopt niet aan de muren van je bedrijf. Het is essentieel om te identificeren wie zich in de nabije omgeving van je activiteiten bevindt. 
Het doel? Kritieke afhankelijksrelaties identificere en samenwerkingsmogelijkheden om de veerkracht van je keten te versterken 

Stap 3: De duurzaamheidsuitdagingen identificeren die specifiek zijn voor je sector 
Elke sector kent zijn specifieke uitdagingen. In de textielsector kan het gaan om waterbeheer of arbeidsomstandigheden. In de voedingsindustrie gaat het eerder om de veiligheid van grondstoffen of biodiversiteit.

Stap 4: Verzamel je bestaande documenten en processen  
Breng voordat je het wiel opnieuw uitvindt de data waarover je al beschikt in kaart.  
Verzamel je belangrijkste documenten: 
  • Verantwoord aankoopbeleid, 
  • Milieucertificaten, 
  • Interne procedures voor risicobeheer. 
Deze informatie zal je een solide basis geven om je impact te beoordelen en je vooruitgang te volgen. 

En erna? 
Zodra je je waardeten in kaart hebt gebracht, kan je overgaan naar de volgende fase: het analyseren van de audit. Hierbij identificeer je de meest significante gevolgen voor je bedrijf, zowel op het vlak van economische prestaties als voor de stakeholders. 

Besluit

De waardeketen is een essentiële strategische hefboom om je model opnieuw uit te vinden, te anticiperen op crisissen en duurzame kansen te grijpen. Want uiteindelijk is de regeneratieve economie niet zomaar de zoveelste trend, het is een noodzaak. 

Neem in 2025 dus geen genoegen met het verkleinen van je impact, maar creëer een nettopositieve impact in je hele waardeketen.

Archief / BLUE