Fr

TECH

Vincent Pierquet (TikTok): "We verbeteren voortdurend onze tools om de hele marketing funnel te bestrijken"

Donderdag 19 December 2024

Vincent Pierquet (TikTok):

Vincent Pierquet, die sinds iets meer dan een jaar verantwoordelijk is voor de Belgische markt bij TikTok, kon een sterke stijging van de reclame-investeringen op het sociale netwerk vaststellen en is ronduit optimistisch voor 2025. Hij formuleert alvast de ambities.

Welke balans maak je op van het afgelopen jaar?

Onze resultaten maken sinds drie jaar een gestage groei door, met de lancering van verschillende advertentieformaten en -oplossingen. 2024 is echter het jaar van de doorbraak. Adverteerders hebben begrepen hoe belangrijk het is om met ons samen te werken om de hele funnel te kunnen bestrijken en een Belgisch publiek te bereiken dat zowel divers als betrokken is. De impact van ons aanbod op de producten en diensten van bedrijven heeft de plaats van TikTok als strategische hoeksteen in marketingcampagnes geconsolideerd.

Hoe verklaar je dit enthousiasme voor het platform?

Ten eerste is er de sterke groei van ons publiek. Met 3,8 miljoen maandelijkse gebruikers in België mogen we ons op de borst kloppen voor het hebben van de grootste digitale bereikcijfers van het land.

De evolutie van de profielen die actief zijn op het platform speelt ook een belangrijke rol. Vrijwel iedereen is nu te vinden op TikTok, met meer dan 67% van ons totale publiek dat ouder is dan 25 jaar.

De begeleiding van de merken speelt ook een centrale rol. Daartoe hebben we een toegewijd expertenteam in België. Onze nauwe band met merken en mediabureaus versterkt de vertrouwensrelatie en zo kunnen we ons onderscheiden in de markt. We helpen hen door het ecosysteem van TikTok te navigeren en om relevante campagnes met een hoge impact te maken.
Tot slot wordt het platform voortdurend geüpdatet om tegemoet te komen aan de behoeften van gebruikers. We hebben partnerships met het Internationaal Paralympisch Comité, het Cannes Film Festival, Museum Night Fever en Tomorrowland. Ook het Europees Parlement is aanwezig op het platform.

Hetzelfde geldt voor TikTok For Business, onze ruimte voor adverteerders, die een groot aantal tools biedt om hun leven makkelijker te maken, zoals de nieuwe ‘Symphony’ suite en de oplossingen via AI. We hebben ook een aantal begeleidingsprogramma’s opgezet om merken, groot en klein, te helpen bij het produceren van impactvolle videocontent. Deze tools zijn gemaakt om alle bedrijven in staat te stellen hun impact op TikTok te maximaliseren en zich volledig te integreren in ons ecosysteem.

Welke soort klanten hebben jullie?

Ik zou ze in drie grote categorieën indelen. Ten eerste zijn er de voorlopers: merken die innovatie centraal hebben staan in hun DNA. Ze zijn bereid om nieuwe strategieën te verkennen en originele formats te testen. Ze hebben een sleutelrol gespeeld in de ontplooiing van TikTok op de Belgische markt.

Dan hebben we een groep klanten die ik de analisten zou noemen. Het betreft adverteerders die de bereikcijfers nauwlettend in de gaten houden, evenals de evolutie van ons platform. Hun beslissing om met ons samen te werken is gebaseerd op precieze performance- en groei-indicatoren.

Tot slot zijn er de pragmatici. Deze merken observeren zorgvuldig hun concurrenten of de bedrijven die zij als benchmarks beschouwen. Ze worden overtuigd bij het zien van de concrete impact van TikTok-campagnes op de markt en willen dit succes ook bij hun merk zien.

Welke adverteerders hopen jullie te verleiden in 2025? Richten jullie zich op bepaalde sectoren?

De meeste grote categorieën zijn al aanwezig op TikTok. We zien echter een sterk groeipotentieel in sectoren als de auto-industrie en het bankwezen. Deze sectoren kunnen door TikTok te integreren in hun strategie niet alleen een nieuw publiek bereiken, maar ook de communicatiecodes die eigen zijn aan hun sector heruitvinden. Of het nu gaat om rekruteringscampagnes, initiatieven rond maatschappelijk verantwoord ondernemen of salesactivaties voor de promotie van hun producten en diensten. We werken al samen met adverteerders in deze twee sectoren zoals D’Ieteren, Renault, KeyTrade en BNP Paribas Fortis. Al deze merken kunnen een scala aan mogelijkheden uitproberen op TikTok. 

Is er een bepaalde sector of adverteerder waarvoor je dolgraag zou willen werken?

Van kleins af ben ik gepassioneerd door de spoorwegindustrie, dus het zou me natuurlijk verheugen als we adverteerders uit de transport- en mobiliteitssector zouden kunnen verwelkomen. Hetzelfde geldt voor de Europese instellingen. Sommige van hen, zoals het Europees Parlement, zijn, zoals ik eerder vermeldde, al actief op TikTok, wat alleen maar aantoont hoe interessant en doeltreffend dit kanaal is om een breed publiek te bereiken.

Hoe kijk je naar 2025?

Met een optimistische blik! We blijven onze tools verbeteren om onze klanten te ondersteunen en hen te laten zien dat we, zoals ik aan het begin van dit interview al zei, de hele marketing funnel bestrijken.

Om dat te te bereiken zijn metingen cruciaal en daarom hebben we een oplossing geïmplementeerd om de ‘brandlift’ te meten, ofwel de impact van TikTok op ‘brand recall’ en merkvoorkeur. We hebben onlangs zeer goede resultaten behaald met Samsung, meer bepaald een stijging van 18% in ‘brand consideration’. Verder is er onze samenwerking met LiveRamp, waardoor we de impact van een TikTok-campagne op de sales bij Carrefour kunnen meten. Verschillende adverteerders hebben deze functionaliteit al getest, waaronder Alpro. Dat merk noteerde een omzetstijging van 7% na hun campagne. Het is deze full funnel strategie die ons dit jaar al in staat heeft gesteld om succesvol te zijn en die ons met optimisme naar 2025 doet kijken.

Verder willen we onze lokale verankering in België nog meer uitbouwen door partnerships te blijven sluiten met merken en lokale spelers. Onlangs publiceerden we een gids waarin we door de bril van TikTok naar Brussel keken en onze favoriete accounts en adressen deelden.

Archief / TECH