Fr

BLUE

Meaningful Brands 2024 belicht meerdere belangrijke trends inzake duurzaamheid

Woensdag 30 Oktober 2024

Meaningful Brands 2024 belicht meerdere belangrijke trends inzake duurzaamheid

Volgens de recentste editie van de Meaningful Brands-studie van Havas blijven consumenten verwachten dat merken positieve veranderingen teweegbrengen, vooral als het gaat om sociale en milieukwesties. Bijna 71% van de respondenten is van mening dat merken meer moeten doen voor de samenleving en de planeet en wil concrete actie zien die verder gaat dan alleen verklaringen.
 
Het rapport benadrukt een verschuiving van 'belofte' naar 'vooruitgang' (of concrete actie) inzake duurzaamheid. Consumenten zijn op zoek naar tastbaar bewijs van de inzet van merken voor het milieu.
 
Het onderzoek dringt aan op transparantie: merken die transparant zijn over hun acties voor duurzaamheid, winnen het vertrouwen van consumenten. Transparantie wordt een belangrijke dimensie: 78% van de respondenten wil dat producten duurzamer zijn en ongeveer 64% vindt dat merken hun macht moeten gebruiken om verandering positief te beïnvloeden.
 
Agency Era
 
Volgens Havas voelen consumenten zich steeds beter in staat om hun eigen toekomst te beïnvloeden, ook op het gebied van duurzaamheid, maar ze verwachten wel dat merken hen ondersteunen in hun pogingen om milieuvriendelijker gedrag aan te nemen. Dit betekent dat merken niet alleen duurzame praktijken moeten invoeren, maar het ook gemakkelijker moeten maken voor hun klanten om ze over te nemen.
 
De meest succesvolle merken zijn degene die zichzelf positioneren als katalysator voor verandering. Concreet kan dit via initiatieven voor verantwoorde consumptie, steun voor ecologische doelen en commerciële praktijken die duurzaamheid benadrukken.
 
Samengevat benadrukt Meaningful Brands 2024 dat consumenten geëngageerder zijn en verwachten dat merken concrete actie ondernemen voor duurzaamheid. Ze zijn op zoek naar merken die verder gaan dan slogans en kiezen voor een transparante en actieve aanpak om een echte impact op de maatschappij en het milieu te creëren. Om te slagen moeten merken niet alleen hun waarden afstemmen op die van consumenten, maar hen ook helpen om zelf een motor achter verandering te worden.

Archief / BLUE