Fr

TECH

Clipido: Gezocht en meteen gevonden!

Woensdag 12 Juni 2024

Clipido: Gezocht en meteen gevonden!

Zowat alle bedrijven vandaag moeten massa’s content logisch opslaan. Daarvoor bestaan er heel wat programma’s en manieren, de ene al wat overzichtelijker dan de andere. Omdat niet iedereen gediend is met grote generieke (en soms dure) formules, ontwikkelde de Hasseltse start-up Clipido een intuïtieve en AI-driven tool die al je beelden in een paar seconden terugvindt in de cloud. Tekst en uitleg door de jonge medeoprichter Michiel Swaanen.

Michiel, waar komt het idee voor Clipido vandaan?

Al mijn hele leven ben ik gebeten door programmeren en na mijn humaniora wilde ik net zo graag gaan studeren als een bedrijf beginnen. Daarom ben ik beide gaan doen. Dit jaar rond ik mijn master in computerwetenschappen af aan de universiteit van Hasselt en ondertussen heb ik Clipido uit de grond gestampt.

Ik geloof er heel sterk in dat elk bedrijf een mediabedrijf aan het worden is door de vele content waarover het beschikt en die het zowel intern als extern wil of moet delen. Voor multinationals bestaan er verschillende tools om die te beheren, maar voor kmo’s is het aanbod zo goed als onbestaande. De beschikbare tools voor het bewaren van documenten zijn zo generiek dat ze op de duur niets meer terugvinden. Daar wilden wij iets aan doen. Vorig jaar april heb ik, met de steun van investeerders, besloten om een eigen cloud storage platform te bouwen.

Wat onderscheidt jullie platform van de rest?

Het werkt op een verglijkbare manier als Google Drive of Dropbox, maar dan zonder folders. Je moet dus niets meer organiseren, dat gebeurt achterliggend door AI. Je kunt wel nog altijd op een gestructureerde, beveiligde manier metadata toevoegen. Het zorgt ervoor dat je content niet meer zoekraakt. En iedereen, ook nieuwe mensen, weet altijd wat er aanwezig is en waar het zit. Bovendien hoef je niet meer te zoeken op filenaam, maar je kunt zoeken op inhoud: AI analyseert de beelden in je files en geeft je op basis daarvan de zoekresultaten. We focussen momenteel op foto’s en we werken aan een versie voor videofragmenten. Zoeken kan momenteel in 120 talen.

Wie is jullie voornaamste doelgroep?

Onze doelgroep is heel breed: Clipido is een plek voor marketing- en communicatieteams om samen te werken. Daarom mikken we op dit moment op kmo’s en iedereen die tot een marcom team behoort. Goed om te weten is dat we onze diensten aanbieden op basis van een abonnement naargelang de opslag, en niet volgens het aantal gebruikers.

Hoe gaan jullie op zoek naar nieuwe klanten?

We zijn nog maar een jaar bezig en tot dusver hebben we ons enkel beziggehouden met technologische ontwikkeling, dus echt veel marketing zit er nog niet in. We hebben warme en koude contacten die we manueel benaderen. Zo slaagden we erin Voka te overtuigen, zowel in Limburg als op nationaal niveau. Als zij tevreden zijn, breiden ze uit naar andere regio’s. Maar we kijken heel selectief naar wie we als klant willen, omdat het soms complex kan zijn om ze te integreren. In de toekomst zal dat evidenter worden.

Jullie volgende ambitie?

We willen specifiek een aanbod voor agencies creëren, omdat ze dezelfde klanten hebben als wij. Wij willen daarop inspelen door partnerships aan te gaan. Daar moet onze volgende groei uitkomen.

Archief / TECH