Fr

TECH

Ethias en Springbok laten AI los op Ethi's

Donderdag 6 Juni 2024

Ethias en Springbok laten AI los op Ethi's

In de recentste nationale campagne van Ethias kozen de verzekeraar en zijn bureau Springbok resoluut voor generatieve AI. Samen creëerden ze nieuwe dynamische 3D-karakters, ook wel ‘Ethi’s’ genoemd, door geavanceerde AI-technologie te gebruiken in het ontwerpproces. De aanpak biedt een antwoord op de groeiende vraag naar premium productie, personalisatie en snelheid in marketingcampagnes. Jeroen van Norren, design director bij Springbok, en Dries Olemans, head of strategy, communication & innovation bij Ethias, vertellen.

De ‘Ethi’s’ werden vele jaren geleden in het leven geroepen door Ethias en zijn toenmalige bureau Duval Guillaume. Waarom was nu de tussenkomst van AI nodig?
Dries Olemans: Onze Ethi’s zijn een van onze meest kostbare en meest geliefde brand assets. Ze zijn zeer geliefd en heel sympathiek. We bewaken dan ook zeer behoedzaam hun specifieke eigenschappen en kenmerken. Ondertussen zijn ze geëvolueerd naar een menselijkere vorm met meer emotie en moeten ze op verschillende manieren ingezet kunnen worden (affichage, print, SoMe, films). Daarbij moeten ze elke keer de juiste toon vatten.
Tot dusver deden we dan een beroep op een 3D-bureau dat op basis van een briefing iedere keer een nieuw personage boetseerde. Dat kostte telkens veel tijd en geld. En we wisten dat Springbok bezig was met AI, dus zijn we in samenspraak beginnen te testen.

Hoe zijn jullie daaraan begonnen?
Jeroen van Norren: We zijn vertrokken vanuit de waarden en stijlgids van Ethias om een generatief AI-model te finetunen. Dat resultaat staken we opnieuw in een feedbackloop met het AI-model tot elk figuur helemaal af was. Tijdens de laatste stap kwam het erop aan de kwaliteit van de ontwerpbestanden te verbeteren om de personages nog realistischer en aantrekkelijker te maken, en om ze ook in hoge resolutie te kunnen exporteren voor drukwerk.
Dries Olemans: Het heeft heel wat werk gevraagd, maar vandaag hebben we een creatie die makkelijker toepasbaar en inpasbaar is in creatieve concepten. Het heeft bloed, zweet en slapeloze nachten gekost, maar de eerste affichagecampagne is achter de rug en het resultaat mag er zijn.

Waarom was het zo moeilijk?

Jeroen van Norren: De Ethi’s zijn heel specifiek en de AI werkt op basis van een model dat alle onderdelen moest begrijpen aan de hand van tekstinstructies en getoonde beelden. Het heeft lang geduurd om het juiste model te vinden en de gewenste output te verkrijgen.

Daarom hebben we voor dit project een aangepaste workflow op punt gesteld, waarbij het design-team de basisfiguur in vooraanzicht ontwierp met AI, om ze vervolgens handmatig te verbeteren met tools als Photoshop. 

Dat basismodel kan op eindeloos veel manieren waarop aangekleed worden voor nieuwe personages, nieuwe emoties en nieuwe kanalen. Het was de eerste keer dat we op dit niveau personages creëren.

We verleggen met andere woorden ook de grenzen van wat er mogelijk is op het vlak van character design. Het laat creatieven meer vrijheid om te experimenteren en de kwaliteit van uitvoering ligt erg hoog.

Suggereert AI ook nieuwe Ethi’s?

Dries Olemans: Neen. We blijven in de driver's seat. Menselijke creativiteit blijft een essentieel onderdeel van het proces.

Jeroen van Norren: Voor de ontwikkeling van de Ethi’s hebben we visuele data van Ethias gebruikt. Wat we eraan toevoegen, halen we uit stockbeelden en kopen we aan. Er wordt dus niets zomaar van het internet gehaald, waardoor de output onze eigendom is en we precies weten wat de herkomst van elk onderdeel is. Het is een beetje zoals een kok die uitsluitend kookt met ingrediënten waarvan hij de herkomst kent. Dat is een transparante manier van werken en dat passen we toe voor al onze AI-projecten.

Die bekommernis met betrekking tot de rechten groeit gelukkig in tech en spelers als Adobe zijn bijvoorbeeld bezig met de creatie van een keurmerk die garandeert dat je de herkomst van elk onderdeel kunt aantonen. De EU zal wat dat betreft ook regels gaan uitvaardigen. Daarop lopen we dus vooruit.

Archief / TECH