Fr

TECH

Martech bestedingen dalen volgens Gartner

Maandag 3 Juni 2024

Martech bestedingen dalen volgens Gartner

De laatste editie van de CMO Survey door onderzoeks- en adviesbureau Gartner maakt gewag van een aanzienlijke verlaging van de marketingbudgetten voor 2024. Deze budgetten zullen slechts 7,7% van de bedrijfsomzet vertegenwoordigen, vergeleken met 9,1% in 2023, wat een daling van 15% betekent.
 
Daarom zegt Ewan McIntyre, hoofd van het onderzoek, dat CMO's het “tijdperk van minder” betreden.
Deze daling beïnvloedt drie van de vier geanalyseerde budgetlijnen, waarvan mediabestedingen als enige stijgen (tot 27,9% van het totaa)l, wat een strategie van snelle return on investment illustreert. De daling van de investeringen in technologie (tot 23,8% van het totaal) is zeer opvallend, maar het zou volgens de analist slechts gaan om een overdracht naar de IT-afdelingen. Loon- en bureaukosten komen op de laatste plaats met respectievelijk 22,6% en 22%.
Wat de betaalde media aangaat, bevestigt het onderzoek het overwicht van digital, dat goed is voor 57,1% van de investeringen (tegenover 54,9% vorig jaar). Ter vergelijking: volgens het recentste UMA/UBA-onderzoek (2023) nam digital 37,2% van de mediabestedingen voor z’n rekening.
 
De digitale investeringen zijn verdeeld over drie hoofdkanalen: search (13,6%), social media (12,2%) en display (10,7%), terwijl de offline uitgaven zich concentreren rond evenementen (17,1%), sponsoring (16,4%) en tv (16%).
 
Het Gartner-onderzoek werd tussen februari en maart 2024 uitgevoerd bij 395 CMO's en marketingmanagers in Noord-Amerika en Europa.

Archief / TECH