Fr

TECH

OpenAI gaat samenwerken met de World Publishers Association

Maandag 3 Juni 2024

OpenAI gaat samenwerken met de World Publishers Association

Tom Rubin, chief of intellectual property & content bij OpenAI, was op uitnodiging van de World Association of News Publishers (WAN-IFRA) te gast op het congres van de vereniging. Hij lichtte er toe hoe de maker van ChatGPT naar de nieuwsuitgevers kijkt.

OpenAI kondigt regelmatig partnerships aan met de grote mediagroepen, onlangs nog met het Amerikaanse tijdschrift The Atlantic en de Vox Media groep. Deze aankondigingen volgen op de partnerships die het eerder sloot met New Corp, The Financial Times, de Axel Springer groep en de Franse krant Le Monde.
 
Tom Rubin begon zijn betoog door uit te leggen dat deze partnerships in de eerste plaats niet zijn bedoeld om de ChatGPT-machine te verrijken met kwaliteitscontent, maar wel om deze uitgeversgroepen te helpen gewend te raken aan de AI-technologieën. Verder benadrukte hij het belang dat zijn bedrijf hecht aan kleinere uitgevers: “Het is heel belangrijk dat kleine onafhankelijke publicaties de kans krijgen om te leren en voordeel te halen uit de technologie”, legde hij uit.

Verder hebben OpenAI en Wan-IFRA een akkoord gesloten om teams te trainen in 128 redacties wereldwijd. OpenAI geeft ook een cheque van 5 miljoen dollar aan het American Journalism Project. Dat geld moet naar lokale media gaan.

We geven ook nog mee dat Tom Rubin heeft verklaard dat zijn werkgever geen reclameambities heeft en ook niet van plan is om zich op deze markt te begeven.
 
Dit alles is allicht bedoeld om uitgevers gerust te stellen en hen te overtuigen om met OpenAI samen te werken in plaats van met zijn concurrenten.

Archief / TECH