Fr

TECH

Dataceed waagt zich aan consultancy in Business Intelligence

Donderdag 6 Juni 2024

Dataceed waagt zich aan consultancy in Business Intelligence

Renaud de Lombaert (ex-Beweb, DigitasLBI, Nexum) versterkt sinds kort Dataceed om daar een training en consultancyaanbod inzake Business Intelligence te ontwikkelen. We gingen met hem praten in het gezelschap van Jean-Christophe Gabriel, medeoprichter en CEO van het bedrijf.

“De oprichting van Dataceed in 2020 was een antwoord op een behoefte die we hadden vastgesteld bij de klanten van ons digitale bureau Adjust, met name het registreren, beheren en verwerken van data”, aldus Gabriel. “Ons doel met Dataceed was om deze gegevens te verzamelen, te structureren en een globaal en objectief overzicht te bieden om uiteindelijk campagnes te kunnen optimaliseren.

Bij het opzetten van deze activiteit stelden Jean-Christophe Gabriel en zijn teams een gebrek aan data-expertise binnen bedrijven vast. Als die er toch is, blijkt ze vaak versnipperd over verschillende afdelingen. Om daar verandering in te brengen ontwikkelt Dataceed nu dus een pijler die zich bezighoudt met training en consultancy op het vlak van Business Intelligence.

Marketing, HR, finance en supply chain

“We willen bedrijven ondersteunen bij de exploitatie en interpretatie van hun data in vier sectoren: marketing, uiteraard, omdat dat in het dna van de Dataceed-oprichters zit, HR, financiën en de supply chain”, vertelt Renaud de Lombaert. “Voor business intelligence bieden data een schat aan informatie. Maar ze blijven vaak het exclusieve speelterrein van IT, dat ze soms exploiteert met speciale software, maar zonder ze noodzakelijkerwijs te delen. De rijkdom aan gegevens die elke discipline of unit produceert, in combinatie met de beschikbaarheid van nieuwe zelf-BI-tools, helpt om Business Intelligence ook buiten de IT-afdelingen te benutten.”

Doelstelling is om te tonen wat data-analyse kan bijdragen aan elk van de bedrijfsactiviteiten en om klanten van Dataceed te trainen in de tools die ze nodig hebben om deze data te benutten en aldus hun prestaties te verbeteren. “We koesteren ook de ambitie om interactie tussen onze contactpersonen en hun collega’s op andere afdelingen aan te moedigen, om toegang te krijgen tot hun gegevens, maar ook om ze mee te nemen in een benadering die het verenigen en delen van gegevens aanmoedigt.”

“Samengevat stelt ons aanbod onze klanten in staat om objectieve beslissingen te nemen op basis van data”, vervolgt Jean-Christophe Gabriel.

Hij legt uit dat er drie oplossingen op de markt zijn: Power BI (Microsoft), Tableau (Salesforce) en Qlik Sense. “Deze tools worden veel gebruikt en zijn relatief goedkoop. Power BI is geïntegreerd in Microsoft 365 en kan bijvoorbeeld voor amper 10 euro per maand geactiveerd worden, Tableau is iets duurder en Qlik is een onafhankelijke speler die niet de kracht van de andere twee heeft. Praktisch gezien is het Power BI dat het vaakst gebruikt wordt.

Renaud de Lombaert: “Deze software is sterk geëvolueerd en kan nu worden gebruikt zonder dat je een opleiding tot Data Scientist moet hebben gevolgd. Je hoeft alleen maar een paar basisbegrippen te leren om ermee te kunnen werken.

Drie dagen praktische opleiding

In de praktijk zijn deze opleidingen gebaseerd op driedaagse modules, beschikbaar in drie talen, met een trainer die gecertificeerd is voor de drie de bovengenoemde tools, hoewel Dataceed zich momenteel vooral concentreert op Power BI.

“Het doel is echter niet om een certificering voor een bepaalde tool aan te bieden, maar om een zeer praktische training te organiseren, zodat onze cursisten de dag na de module hun eerste analyses kunnen maken. Dit praktische aspect maakt ons aanbod origineel en staat garant voor het potentieel dat het biedt. Het is een echte toegevoegde waarde voor onze klanten.” “In tegenstelling tot bestaande opleidingen ligt onze focus echt op het vak van de deelnemers. Daarom hebben we een specifieke aanpak en inhoud voor elk van onze vier doelgroepen”, aldus Jean-Christophe Gabriel nog.

Op zich is de aanpak niet revolutionair: in wezen gaat het om het delen van content, met de bedoeling een dialoog aan te gaan met de doelgroep, hun problemen te identificeren en daar iets aan te doen. Renaud de Lombaert: “Om dat te doen, combineer ik verschillende kanalen, zoals Adwords, met boodschappen die zo precies en relevant mogelijk zijn, webinars, waarmee we een directe dialoog kunnen starten, en LinkedIn, dat voor ons het meest geschikte sociale netwerk is. Dit alles is gebaseerd op een voortdurende analyse van de gegevens die door onze verschillende touchpoints worden gegenereerd, waardoor we een duidelijk beeld krijgen van hoe onze conversiefunnel zich ontwikkelt. Het vergt veel werk, maar de resultaten liegen er niet om.”

“We werken vooral aan de twee segmenten met het grootste potentieel, sales & marketing en finance”, besluit hij. “Sales & marketing is zich waarschijnlijk het minst bewust van de voordelen die de BI-aanpak biedt, in tegenstelling tot finance, waar de spelers vertrouwd zijn met data en wij aanvullende expertise kunnen bieden.”

Dataceed verwacht dit jaar zo'n honderd mensen op te leiden en volgend jaar twee keer zoveel, terwijl het tegelijkertijd zijn consultancyaanbod uitrolt.

Archief / TECH