Fr

TECH

Instagram bovenaan SMI-barometer

Donderdag 30 Mei 2024

Instagram bovenaan SMI-barometer

De Social Media and Influencer Marketing (SMI) barometer, voor het vierde achtereenvolgende jaar op nationaal niveau uitgevoerd door Arteveldehogeschool en Comeos, analyseert het gebruik, de houding en het gedrag van jongeren met betrekking tot social media en influencers.

Uit het onderzoek blijkt dat Instagram nog steeds bovenaan de lijst van favoriete platforms voor jongeren tussen 16 en 24 jaar aanvoert, gevolgd door TikTok en Snapchat. Wel wijst de enquête op de daling van Instagram ten gunste van TikTok, dat favoriet is bij 16-18-jarigen.

Marijke De Veirman die verantwoordelijk is voor de studie bij de Arteveldehogeschool, benadrukt het intensievere gebruik van sociale netwerken door vrouwen. “Uit de cijfers blijkt dat 89,2% van de vrouwen tussen 16 en 24 jaar Instagram minstens één keer per dag raadpleegt. Dit is aanzienlijk hoger dan bij mannen (74,4%). Hetzelfde geldt voor TikTok: 77,2% van de vrouwen tussen 16 en 24 jaar gebruikt het elke dag, tegenover 64% van de mannen in dezelfde leeftijdsgroep.”

Verder focust het onderzoek op de interesse van jongeren in merken op sociale netwerken: meer dan 70% van de jongeren tussen 16 en 24 jaar volgt merken op Instagram en 44,5% op TikTok. Wim Van Edom, hoofdeconoom bij Comeos, merkt op dat 56,3% van hen bevestigt merken of producten te ontdekken op Instagram, tegenover 43,2% op TikTok.

Hetzelfde geldt voor content creators: 85,2% volgt influencers, content creators en/of beroemdheden; 51% van hen heeft al eens meer informatie gezocht over een merk dat door een influencer werd gepromoot. 

Tot slot toont het onderzoek ook een zekere bezorgdheid bij deze bevolkingsgroep over het intensieve gebruik van deze sociale netwerken. 76,4% van de 16-24-jarigen heeft al stappen ondernomen om hun gebruik te beperken door een applicatie te verwijderen of meldingen uit te schakelen.

Archief / TECH