Fr

TECH

Leadix: de magische formule voor klantenwerving

Donderdag 30 Mei 2024

Leadix: de magische formule voor klantenwerving

Mix een jonge ondernemer, een gesprek bij een goeie kop koffie, een flinke dosis energie gekoppeld aan technologische intelligentie en je krijgt Leadix, een dienst gebaseerd op het oudste beroep ter wereld, inderdaad prospectie!
 
Die jonge ondernemer is Morgann Dawance. Hij richtte, na het opstarten van Shak & Kai, een bedrijf dat gerecycleerde en ecologisch verantwoorde kleding online produceert en verkoopt, en vervolgens het web agency Outside The Box, Leadix op. “Onze taak bestaat erin om bedrijven te helpen bij klantenwerving en om leuke projecten te koppelen aan leuke potentiële klanten”, legt hij uit.
 
De kiemen van het project
 
Leadix is de culminatie van zijn eerdere ervaringen in het combineren van marketing en data om aldus de verkoop te stimuleren. Na Shak & Kai en Outside The Box was hij op zoek naar een b2b-activiteit die eenvoudig uit te leggen was, snel een toegevoegde waarde kon bieden en waarvoor er geen externe investeerders nodig waren. In een gesprek met een vriend die heel wat ervaring heeft met fusies en acquisities legde hij het potentieel van data uit en hoe die data gebruikt kon worden om op grote schaal, haast automatisch, toekomstige klanten te identificeren en te contacteren. Uit dit insight ontstond Leadix. Morgann Dawance en zijn partner Alex Schouleur, een data scientist met heel wat ervaring, beschrijven het als “de Tinder van b2b die de kloof tussen data en marketing overbrugt”.

De propositie van Leadix is dus eenvoudig: aan klantenwerving doen door intelligence, data en marketing te combineren.

Een gestructureerde aanpak

Leadix belooft om de juiste boodschap naar de juiste persoon te sturen en op het juiste moment. Niets wereldschokkends dus, behalve dat Leadix het proces op grote schaal toepast om aldus de conversies te vermenigvuldigen. Dat proces begint met het volledig in kaart brengen van het portfolio van de klant, gevolgd door het definiëren van de ideale klant en zijn kenmerken. Vervolgens bepaalt het de feitelijke en contextuele elementen die het mogelijk maken om deze bedrijven te identificeren, het profiel van de juiste mensen die gecontacteerd moeten worden te definiëren en om de boodschap te creëren die hun aandacht zal trekken.
 
Het is in deze fase dat technologie om de hoek komt kijken, dit om de bedrijfswebsites te vinden die overeenkomen met de criteria, maar ook om contextuele en feitelijke informatie op te halen en de link te maken met de LinkedIn-pagina van het bedrijf om aldus de juiste mensen die gecontacteerd moeten worden te identificeren, de structuur van de e-mailadressen binnen het bedrijf te bepalen en dat van de geïdentificeerde contactpersoon te noteren, te testen en te valideren. En dat uiteraard op grote schaal. Morgann Dawance: “We hebben een hele reeks algoritmen ontwikkeld in combinatie met de bestaande tools op de markt die ons in staat stellen om dit proces voor het grootste deel te automatiseren. En we ontwikkelen regelmatig nieuwe algoritmes die onze toolbox telkens verrijken.”

Dankzij deze informatie kan de start-up een gepersonaliseerde boodschap definiëren. Het betreft een sleutelelement in het proces waardoor het conversiepercentage kan verhoogd worden van nul naar drie of vier procent. Dat percentage haalt Leadix regelmatig, voornamelijk dankzij het voorbereidende werk aan de getargete persona’s.

Daarna rest er nog het verspreiden van de boodschap. Daartoe creëert het team communicatiesequenties via drie kanalen: e-mail, LinkedIn en ‘cold calling’.
 
Morgann Dawance: “Onze aanpak bootst de prospectiemogelijkheden van grote groepen na en maakt ze beschikbaar voor kleinere structuren die deze mogelijkheden niet hebben. Onze ‘sweet spot’ zijn bedrijven die zich richten op enkele honderden of zelfs duizenden prospects, die enkel actief zijn in b2b, die al enige tractie in de markt hebben en waarvan de producten of diensten meer dan 5.000 euro waard zijn.”
 
Leadix werkt voor bedrijven uit allerlei sectoren, van mediabedrijven, tot ngo’s, advocatenkantoren en kledingmerken. Die laatste is overigens een sector waarvoor het een specifiek algoritme heeft ontwikkeld dat alle multimerkenwinkels in de Benelux die allicht met een confectiemerk willen samenwerken, kan identificeren en contacteren.

“We hebben onze eerste klanten uiteraard gerekruteerd via onze methode”, aldus Morgann Dawance. Hij voegt eraan toe dat 80% van de klanten gerekruteerd is via Inbound Marketing, meer bepaald dankzij de content die op LinkedIn en YouTube wordt gepubliceerd. Heel weinig rechtstreekse prospectie dus, wat een beetje paradoxaal is voor een bedrijf gespecialiseerd in Outbound Marketing. Het plaatst Leadix echter in een comfortabele positie, wetende dat hun klanten vrij loyaal zijn en dat ze, indien nodig, hun prospectieskills kunnen activeren.
Een omvangrijk speelterrein

Leadix bestaat nog maar twee jaar en telt nu al een team van tien medewerkers. Het biedt zijn diensten aan via abonnementen en dit naargelang het soort missie en het volume aan prospecten.
 
Het is actief op de Belgische en Franse markt en wil een referentie worden in Franstalig Europa. Die focus heeft de start-up er echter niet van weerhouden om meertalige campagnes te ontwikkelen gericht op markten in Europa, de Verenigde Staten en Dubai.
 
“De markt is enorm”, aldus een ambitieuze Morgann Dawance. “We verkiezen om te heersen in een klein koninkrijk in plaats van een nobody te zijn in een kolossaal koninkrijk”, besluit hij.

Foto: van links naar rechts, Alex Schouleur, Fanny De Bruyne, Morgann Dawance, Yvan Altar en Louise Charlier. 

Archief / TECH