Fr

TECH

Van Socialsky tot Yeko: de ambities van Valentin Pliester

Donderdag 23 Mei 2024

Van Socialsky tot Yeko: de ambities van Valentin Pliester

Het SoMe agency Socialsky, dat werd opgericht in 2017, telt nu zestien medewerkers en zowat 90 actieve klanten in België en Frankrijk. Het zet zijn groei verder met de lancering van Yeko, een bureau gespecialiseerd in personal branding.

Sociale media op mensenmaat

Socialsky, dat werd opgericht door Valentin Pliester, kreeg twee geleden versterking dankzij de komst van Frédéric Van Damme, ex-L’Oréal en digital marketingexpert. “Dankzij zijn komst konden we een versnelling hoger schakelen, de structuur uitbreiden en de groei verzekeren”, aldus de oprichter.
 
De bestaansreden van ons bedrijf is om bedrijven te helpen met het beheren van hun aanwezigheid op sociale media, en dit via een authentieke en menselijke aanpak. “Eerst en vooral zorgen we ervoor dat we de businessbehoeften van onze klanten begrijpen, om die vervolgens te kunnen vertalen naar de sociale media”, legt Valentin Pliester uit. “We houden altijd in het achterhoofd dat we met mensen praten.”
 
Dit verklaart de ‘Human First’ positionering van het bureau, dat ook gespecialiseerd is in ‘snack content’, korte formats met een focus op menselijke en authentieke content. “Mensen zijn niet langer geïnteresseerd in hollywoodiaanse films met een groot budget; ze zijn meer te vinden voor authentieke formats, gefilmd met een iPhone. We hebben ons gespecialiseerd in de productie van dit soort formats dankzij een team dat voornamelijk bestaat uit Gen Z-ers.
 
Human Powered by AI but Human First
 
Socialsky heeft duidelijk verschillende AI-technologieën in zijn werking geïntegreerd om zijn teams te helpen, vooral in de productiefases.
 
Valentin Pliester: “We gebruiken allerlei tools, maar altijd met een review en controle door mensen voor publicatie. Deze tools zijn echte ‘game changers’ die ons in staat stellen om de productietijd te verkorten. Die vrijgekomen tijd kunnen we vervolgens besteden aan strategie, creatie en het opvolgen van de ontwikkeling van deze technologieën.
 
Om deze opvolging te garanderen heeft het bureau SkyAcademy opgezet, een wekelijkse sessie voor medewerkers. Ze worden afwisselend gepresenteerd door externe sprekers of medewerkers, voornamelijk Gen Z-ers die zeer vertrouwd zijn met deze technologieën en de nieuwe SoMe-codes onder de knie hebben.
 
TikTok als een kanonskogel
 
Het bureau focust op LinkedIn, ook al is Meta met Instagram en Facebook nog steeds de referentie. Volgens Pliester is LinkedIn zowel in B2B als B2C impactvol. Daarnaast gebruikt het ook TikTok, ook al is het bon ton om te bashen op dit platform.

“Gebruikers (en de algoritmes) verwachten authenticiteit en spontaniteit. In dit nieuwe speelveld, dat feitelijk door TikTok wordt georkestreerd, moet een merk aanvaarden dat het niet altijd aan de knoppen zit en dat een deel van zijn content door het publiek wordt gecreëerd. Dit soort content, dat veel minder commercieel is, zal het merk geloofwaardigheid opleveren”, voegt Valentin Pliester toe.

Als voorbeeld noemt onze geïnterviewde zijn klant O’Tacos. De doelgroep van dat merk past perfect bij TikTok. In minder dan een jaar ging het aantal volgers van 4.000 naar 260.000, en dit zonder een euro in media te investeren. “Een resultaat dat je op geen enkel ander platform kan behalen”, aldus Pliester. Hetzelfde geldt voor Mini-Europe, dat in een mum van tijd van nul naar 20.000 volgers ging, met een zeer hoge engagement rate. “Dit zijn echt verbluffende resultaten. Deze cijfers zullen na verloop van tijd wel verminderen natuurlijk.”

De lancering van Yeko

Nu de trein voor Socialsky vertrokken is, denken Valentin en zijn partner Frédéric Van Damme na over de volgende stap: “We willen een ecosysteem van boutique agencies creëren die gespecialiseerd zijn in alle segmenten van digitale marketing, zoals we met Socialsky hebben gedaan. Ik denk aan SEO, e-mailautomatisering, data tracking enz.”
 
De eerste stap in deze nieuwe koers is Yeko, een structuur die gespecialiseerd is in personal branding. Dit initiatief werd onlangs gelanceerd met voormalig journalist en chef nieuws en sport bij RTL België, Laurent Haulotte. Het doel van dit project is om C-levels te betrekken bij het promoten van hun bedrijven: “De cijfers liegen niet. Tim Cook heeft meer volgers dan Apple. Dichter bij huis denk ik aan Ilham Kadri van Sysenqo en Amélie Matton van Ecosteryl, die beiden een groter bereik hebben dan hun respectieve bedrijven.”

Het voordeel van het activeren van deze oprichters, meer bepaald CEO’s of C-levels, op sociale media is dat het de communicatie van hun bedrijf versterkt, menselijker maakt en een gezicht geeft. Dit brengt ons terug bij het DNA van Socialsky.

Het probleem zit hem natuurlijk in de beschikbaarheid van deze bedrijfsleiders met hun overvolle agenda. Dat is waar Yeko zich kan laten gelden, meer bepaald door te zorgen voor hun zichtbaarheid, en niet alleen op sociale media, meer bepaald door content in verschillende formats te creëren op basis van regelmatige gesprekken, interviews en andere discussies. “Met zijn uitgebreide ervaring bij RTL en zijn naamsbekendheid is Laurent Haulotte de perfecte sparringpartner om met deze CEO’s in dialoog te gaan”, aldus Valentin Pliester.

Yeko biedt twee niveaus van diensten aan: een strategische analyse en consultancy om je op weg te helpen en vervolgens een constante begeleiding en implementatie.
 
Wordt vervolgd...
 
De ambitie van Valentin Pliester is om verder te bouwen aan dit ecosysteem, door overnames of door het creëren van nieuwe structuren zoals Yeko. “Het is door mensen centraal te stellen in onze aanpak dat we een verschil kunnen maken in een concurrentiële omgeving. Ik ben heel optimistisch en heb vertrouwen in de relevantie van onze visie om dit grote menselijke avontuur verder te doen groeien”, besluit hij.

Archief / TECH