Fr

TECH

Cookies zijn lekker om te eten, maar minder geschikt voor ander gebruik, door Gaëtan Godart (Programmads)

Donderdag 2 Mei 2024

Cookies zijn lekker om te eten, maar minder geschikt voor ander gebruik, door Gaëtan Godart (Programmads)

Google heeft de verwijdering van cookies uit Chrome opnieuw uitgesteld. Alweer? Pfff... Wat doen we nu?

Volgens Statcounter heeft Chrome een marktaandeel van 60% in de EU.

Hoe zit het met de andere spelers?

- Safari (20% marktaandeel): Apple blokkeert third-party cookies sinds 2021.
- Firefox (5%): Mozilla blokkeert third-party cookies sinds 2020.
- Edge (5%): Microsoft blokkeert geen third-party cookies.

Betekent dit dat op cookies gebaseerde marketing nog steeds aanvaardbaar en relevant is voor 75% van de bevolking?
Nee. Op mobile heeft Safari al 32% van de markt in handen.

Is op cookies gebaseerde marketing dan nog relevant voor 68% van de bevolking?
Nee. Statista meldt ook dat 42% van de Europese internetgebruikers adblockers gebruikt.

Hmm... OK, maar ik kan me nog steeds richten op 39% van de bevolking, toch?
Nee. Vergeet de GDPR en consent niet! Alle resterende op cookies gebaseerde doelgroepen zullen toestemming moeten krijgen van internetgebruikers om te worden ingezet voor targeting of retargeting. De impact varieert enorm van website tot website, maar volgens onze eigen waarnemingen kan die oplopen tot 80% … weigeringen als het toestemmingsbeheer niet goed geïmplementeerd is.

Dus wat moet je doen?
Onthouden dat het door Google besliste uitstel niet hoeft te betekenen dat jij je eigen datastrategie op de lange baan schijft.
Cookies zijn lekker om op te eten, maar minder geschikt voor ander gebruik. Er zijn slimmere manieren om aan marketing te doen. Blijf niet hangen in het verleden.

Archief / TECH