Fr

TECH

Béatrice de Mahieu (BeCode): "De scheidingslijn tussen creatieve profielen en tech-specialisten is almaar dunner"

Donderdag 2 Mei 2024

Béatrice de Mahieu (BeCode):

Als hoofd van BeCode zit Béatrice de Mahieu op de eerste rij om de opmars die de digitale technologieën doormaken te observeren en dat geldt ook voor de toenemende vraag bij bedrijven naar profielen met de juiste opleiding. Op 14 mei komt ze haar expertise delen in de MM Tech Club die gewijd is aan de link tussen creativiteit en technologie.

BeCode is een codeerschool met maatschappelijke roeping die in 2017 opgericht werd door Karen Boers, Laurent Hublet, Rodolphe Verhaegen en hun respectievelijke partners. Het initiatief werd gelanceerd na de terreuraanslagen in Brussel: die zetten de initiatiefnemers aan om zich in te zetten voor een meer inclusieve samenleving. Als antwoord op de radicalisering van jongeren die geloven dat ze geen toekomst hebben, biedt BeCode gratis opleidingen op het gebied van Tech, Data, AI en Cybersecurity aan iedereen die kwetsbaar is op de arbeidsmarkt - schoolverlaters, vluchtelingen, langdurig werkzoekenden, enz.

BeCode werkt ondertussen samen met een indrukwekkende lijst van bedrijven, van Orange tot KBC en Defensie, met de bedoeling tegemoet te komen aan hun vraag, zodat de verstrekte opleidingen aansluiten bij hun behoeften. De school leidt 700 tot 800 BeCode-studenten per jaar op in vier campussen: Brussel (Becentral, de oorspronkelijke locatie), Gent, Luik en Charleroi.

Anderzijds biedt BeCode bedrijven ontdekkingssessies in AI en cyberbeveiliging aan, alsook masterclasses op maat.

Technologie, marketing en opleiding

En de vraag van marketing- en communicatieprofessionals is groot op dat vlak, des te meer sinds de komst van AI.
Béatrice de Mahieu: “Deze technologieën, met name generatieve AI, ontwrichten de sector, wat betekent dat er nieuwe, meer technologische profielen moeten worden aangeworven en dat de vaardigheden van onze teams moeten veranderen. We werken vandaag trouwens al samen met de marcom sector, zowel voor Masterclasses met Rossel bijvoorbeeld, als met bureaus zoals Springbok, dat geïnteresseerd is in data-driven profielen.

Voor ondernemingen in deze sector bestaat de uitdaging erin om het potentieel van generatieve AI in het creatieve proces in te schatten, hoe er voordeel uit te halen en creatieve profielen en technologiespecialisten samen te brengen. “De schedingslijn tussen deze twee soorten profielen wordt steeds dunner. Het is cruciaal dat ze elkaar begrijpen, en in sommige gevallen zelfs versmelten, om ‘augmented’ creatieven en marketeers te creëren die de kracht van technologie kunnen inzetten ten voordele van hun bedrijf, zonder dat ze er te afhankelijk van worden. De relatie tussen mens en machine is de belangrijkste uitdaging om aan te gaan, waarbij het erop aankomt om de zeer menselijke kwaliteiten van interpersoonlijke vaardigheden en empathie te combineren met de snelheid en efficiëntie van machines.

Afspraak op 14 mei

De opkomst van nieuwe technologieën in de marketingsector is een uitdaging voor alle betrokken spelers. Dat gaat gepaard met een verandering in de vereiste profielen, maar ook met de noodzaak van voortdurende training om te evolueren in deze snel ontwikkelende wereld.

“Daarom neem ik deel aan dit debat op 14 mei, waarin ik mijn ervaring inzake opleidingen kan inbrengen, en ik ben bijzonder blij dat Luc de Brabandere en Kris Hoet ook van de partij zullen zijn”, aldus Béatrice de Mahieu. Luc de Brabandere geeft een filosofische dimensie in aan deze symbiose van vaardigheden, terwijl Kris Hoet zijn creatieve ervaring en uitgebreide kennis van technologie meebrengt.

MM Tech Club #13 - Bridging Man and Machine for a Creative Future
14 mei om 18u, The Merode, Poelaertplein 6, Brussel

Info en inschrijvingen.

Archief / TECH