Fr

TECH

Audion wil digitale audio in België ontwikkelen

Donderdag 18 April 2024

Audion wil digitale audio in België ontwikkelen

Als Frans technologiebedrijf gespecialiseerd in de commercialisering van digitale audio breidt Audion internationaal uit en strijkt ook neer in België.

Overtuigd als hij is van het reclamepotentieel dat digitale audio te bieden heeft legt medeoprichter Kamel El Hadef ons uit wat de specifieke kenmerken van het bedrijf zijn en hoe het tot stand kwam.

“Op basis van onze respectieve ervaringen – in de radiowereld wat mezelf betreft en aan mediabureauzijde voor mijn partner Arthur Larrey – identificeerden we een kans in het segment van digitale audio. De markt was zeer gefragmenteerd, niet erg duidelijk voor bureaus en adverteerders, aangezien alles uiteenlopende technologieën gebruikt”, aldus Kamel El Hadef.

Vanuit dit idee bedachten ze Audion: “We startten het bedrijf in 2018 en ontwikkelden de vereiste technologische bouwstenen om het potentieel van digitale audio te benutten. Sindsdien hebben we twee kapitaalsrondes gedaan, in 2019 en in 2022, om de ontwikkelingen te kunnen voortzetten en kantoren te openen in Londen en Italië.”

Het aanbod van het bedrijf berust op de begeleiding van de publishers om hun content, en meer bepaald podcasts, optimaal te commercialiseren. Dat gebeurt aan de hand van Audion 360, een technologische suite die volledig gericht is op publishers en de commercialisering van hun inventarissen.

“Deze suite biedt de mogelijkheid audioproducties van publishers te hosten, maar omvat ook een reeks andere functies: van het beheer van afspeeldata tot adserving, en niet te vergeten de geautomatiseerde productie van podcasts op basis van tekst - de tekst-to-speech functie is erg populair bij nieuwssites. Daarbij hoort een verkoopteam met expertise in audio, dat deze al dan niet geaggregeerde streams commercialiseert in samenwerking met de verkoopteams van de gehoste uitgevers.”

“Onze specialisatie in digitale audio onderscheidt ons en maakt ons succesvol”, aldus Kamel El Hadef. “Onze technologieën, zoals DCO (Dynamic Content Optimization), stellen ons in staat om reclameboodschappen aan te passen aan de hand van talrijke parameters zoals het weer, de locatie, enzovoort, met een zeer digitale aanpak voor dit nieuwe formaat.”

Belgische markt verkennen

Elie Kauffmann, die verantwoordelijk is voor de implementatie van Audion in België, benadrukt hoe belangrijk het is om bureaus en adverteerders te ondersteunen: “Wij zijn partners van onze klanten, analyseren hun briefings om hun de best mogelijke oplossing te bieden, zowel voor de creatie van boodschappen - onze studio is zeer responsief - als voor de uitzending. Bovendien maken ook data en metingen integraal deel uit van onze belofte en aanpak.”

De interesse in België is gebaseerd op verschillende criteria: Kauffmann: “Geografische nabijheid natuurlijk, maar ook het feit dat we samenwerken met uitgevers als Prisma Media, Le Monde, RTL, Altice en Webedia, die allemaal een sterk bereik hebben in België. De complementariteit met andere lokale uitgevers geeft ons al een basis van ongeveer 6 miljoen unieke Belgische gebruikers voor de drie componenten van digitale audio - muziekstreaming, webradio's en podcasts. Die basis volstaat om effectieve campagnes op te zetten. En we zijn voortdurend in gesprek met andere uitgevers op de markt, die we uiteraard in onze catalogus willen opnemen.”

Nog volgens Elie Kauffmann is ook de gelijkende marktstructuur van België en Frankrijk een buitenkans: “Veel adverteerders in Frankrijk zijn tegelijk aanwezig in België en omgekeerd, meestal met dezelfde mediabureaus. We hebben dus al gereageerd op verzoeken van onze klanten om de Belgische markt aan te spreken. Zo hebben we in België gewerkt aan campagnes voor een Franse verzekeraar voordat we in Frankrijk met hem begonnen te werken. Omgekeerd gaan we met een Belgische retailer in Frankrijk werken, zonder al met hem in België te hebben gewerkt. De Belgische markt zit in de lift en we willen bijdragen aan deze ontwikkeling door onze expertise ter beschikking te stellen van de spelers die er actief zijn.

Concurrentie? Welke concurrentie?

Echte concurrenten heeft Audion volgens onze gesprekspartners. “Natuurlijk zijn we niet de enigen die digitale audio commercialiseren, maar onze positionering als specialist en ons zeer krachtige bereik zijn vrij uniek”, aldus Kamel El Hadef. “Onze technologieën en verkoopteams houden zich 100% bezig met digitale audio in zijn geheel, terwijl anderen wel audio aanbieden, maar ofwel binnen een specifiek segment, zoals podcasts, of in multichannel formules.”

Elie Kauffmann benadrukt nog dat hun kracht niet alleen ligt in de vaardigheden van hun teams, maar ook in hun beheersing van hun inventaris en de data die erbij horen. “Op deze expertise mikken we vandaag om de Belgische audiomarkt te ontwikkelen”, besluit hij.

Archief / TECH