Fr

TECH

IAB Tech Lab niet mals voor de Sandbox van Google

Donderdag 8 Februari 2024

IAB Tech Lab niet mals voor de Sandbox van Google

Probeert het IAB Tech Lab, het orgaan dat toezicht houdt op de implementatie van standaarden in de digitale reclamesector, de Privacy Sandbox te torpederen? Zou het nieuwste rapport over de tool van Google die de verdwijning van third party cookies in Chrome moet opvangen de groep kunnen dwingen om zijn beslissing opnieuw uit te stellen?

Het zijn maar een paar vragen die rijzen na de publicatie van het rapport. Het rapport - en de titel laat daar geen twijfel over bestaan – wil wijzen op de lacunes van de ondertussen beruchte sandbox. En dat zijn er nogal wat, als we het IAB Tech Lab mogen geloven.
 
“De invoering van de Privacy Sandbox van Google betekent een aardverschuiving in het advertentielandschap, die afwijkt van het traject dat de industrie de afgelopen 25 jaar heeft gevolgd”, waarschuwde Anthony Katsur, CEO van het IAB Tech Lab, eerder al. Zes maanden voordat alle third party cookies definitief uit de browser van Google geweerd zouden worden, vat hij de analyses van zijn Privacy Sandbox taskforce als volgt samen: de industrie is er nog niet klaar voor en de tool biedt geen levensvatbare commerciële basis.
 
In essentie geeft dit (noodzakelijkerwijs zeer technische) rapport aan dat de veranderingen die worden opgelegd door de Privacy Sandbox aanzienlijke ontwikkelingskosten voor de infrastructuur zullen vergen, zowel voor kopers als verkopers; het wijst ook op problemen met metingen en merkveiligheid, en bovenal benadrukt het dat de Sandbox adverteerders, bureaus en de media zal dwingen om hun operationele, commerciële, financiële en... juridische processen te herzien.
 
Dit laatste punt is misschien wel een groot obstakel voor het project, zoals onze collega Nicolas James van Minted en de website martech.org aangeeft. Zij wijzen erop dat de Britse mededingingsautoriteit deze kwestie al twee jaar onderzoekt en Google al heeft gewaarschuwd dat het niet zal toestaan dat cookies worden verwijderd totdat een aantal problemen - vergelijkbaar met de pijnpunten die het IAB Tech Lab identificeert – opgelost is.
 
In een reactie zei Google dat het altijd feedback van de industrie verwelkomt, maar dat het voorlopig van mening is dat het rapport “tientallen fundamentele fouten, onnauwkeurigheden en onvolledige informatie” bevat.
 
“Hoewel we teleurgesteld zijn dat het IAB Tech Lab het rapport als dusdanig gepubliceerd heeft, worden we aangemoedigd door de vele IAB-leden die actief oplossingen ontwikkelen met behulp van de Privacy Sandbox API's. En we kijken ernaar uit om samen te werken met het IAB Tech Lab om de industrie te helpen evolueren naar meer privacyvriendelijke oplossingen”, aldus Google.
 

Archief / TECH