Fr

BLUE

CommToZero lanceert zijn Carbon Calculators

Maandag 11 December 2023

CommToZero lanceert zijn Carbon Calculators

Deze keer zijn ze helemaal klaar en op 12 december worden ze gelanceerd, de twee Carbon Calclators van de CommToZero-coaltie. Hoewel er al zulke tools bestaan, wordt België het eerste Europese land dat gratis twee volwaardige calculators aanbiedt – een Media en een Production Carbon Calculator – die speciaal ontworpen zijn voor onze markt, op basis van lokale en door CO2logic gecertificeerde gegevens.
 
“In tegenstelling tot andere landen, waar een veelvoud aan calculators ontwikkeld werd door verschillende media of creatieve bureaus, opteert de coalitie ervoor om één Production Calculator en één Media Calculator gratis ter beschikking te stellen van de hele markt, wat de transparantie en eenvormigheid voor de adverteerders zal garanderen”, bevestigt Luc Suykens, de CEO van de UBA dat samen met de ACC aan de basis ligt van CommToZero. Hij voegt eraan toe dat media- en productiebedrijven met een actief sustainability-beleid hun inspanningen dankzij deze Calculator beloond zien.
 
In de praktijk werden de Media en Production Carbon Calculator respectievelijk ontworpen op basis van een WPP-tools en een oplossing die oorspronkelijk op punt gesteld werd door Air.
 
Dankzij de inspanningen die het hele jaar geleverd werden door Victor Buisseret, ex-sustainability manager van de ACC en spil van CommToZero, en Wout Dockx, omvat de Media Carbon Calculator nu de data van alle Belgische media. Hij maakt het mogelijk de koolstofuitstoot van een mediacampagne te berekenen op basis van data en hypotheses met betrekking tot het energieverbruik en de uitstoot van verschillende soorten dragers, rekening houdend met de volledige levenscyclus van een advertentie. Zodra de berekeningen gedaan zijn, stuurt hij door naar het platform van CO2logic om de resterende uitstoot te compenseren.
 
Aangezien de data evolueren naargelang de inspanningen van uitgevers en operatoren om hun uitstoot te beperken, zal de tool regelmatig geüpdatet worden onder de supervisie van de UMA. Die zal, zoals Jonathan Jacoby (chief innovation & data officer) die het project draagt binnen de vereniging van mediabureaus, het gebruik van de tool promoten bij haar leden en hun klanten.
 
De Production Carbon Calculator waarover we het al eerder hadden, vervolledigt de mediatool en meet de impact van vier campagnetypes in termen van productie: digitale en audiovisuele campagnes, radio en print. Zoals we al aangaven, werd de tool ontwikkeld in nauwe samenwerking met Air om te garanderen dat hij het productieproces van een ruime waaier van campagnes correct weerspiegelt.
 
Dankzij deze tools kunnen bureaus en hun klanten de campagne-elementen die verantwoordelijk zijn voor de grootste uitstoot identificeren, slimmere media- en productiekeuzes maken, doelstellingen bepalen om de koolstofuitstoot te beperken en die opvolgen, en tot slot hun engagement voor duurzame ontwikkeling tonen en bewijzen.
 
“De lancering van deze twee koolstofcalculatoren beantwoordt aan de ambitie van de Belgische communicatiesector om zijn ecologische impact in kaart te brengen en terug te dringen. In combinatie met de Zero Greenwashing Guidelines, die ook te vinden zijn op CommToZero.be en die gemonitord worden door de JEP, heeft de sector nu alle tools in handen om hier sterk werk van te maken”, aldus Johan Vandepoel, de CEO van ACC.

Archief / BLUE