Fr

TECH

Bart Muskala (Accurat): "Onze aanpak vraagt nog de nodige evangelisatie, hoewel je toch ziet dat marktonderzoek on steroids stilaan begint aan te slaan"

Woensdag 28 Juni 2023

Bart Muskala (Accurat):

Sinds 2020 verzamelt de Belgische start-up Accurat geheel binnen de GDPR-regels bijzonder nauwkeurige verplaatsingsdata, met de bedoeling retailers en media inzichten te verschaffen in de consumentenprofielen en -gedrag.

Of hoe big data over offline gedrag een kostbare bondgenoot kunnen zijn in het evalueren en verfijnen van communicatiestrategieën. CEO Bart Muskala legt uit hoe.

Jullie omschrijven jezelf als een location intelligence start-up. Wat doen jullie precies en wat maakt jullie bijzonder?

Accurat dat ik in 2018 oprichtte met CTO Steven Van Canneyt, verzamelt permanent verplaatsingsdata van mensen. Die worden vervolgens binnen de GDPR-regels geanonimiseerd, geaggregeerd en verwerkt, met de bedoeling retailers een beeld te geven van het offline winkelgedrag van hun (potentiële) klanten of media inzicht te verschaffen in de impact van campagnes.

Op basis van de door ons verzamelde data kunnen we insights distilleren met betrekking tot bijvoorbeeld de profielen van mensen die naar deze of gene winkel gaan, hoe vaak ze dat doen, hoeveel er bijkomen na een campagne of een promotie, of die extra klanten blijven terugkomen, enzovoort. Op die manier kunnen retailers hun concurrentiekracht versterken, hun folderdistributie optimaliseren en hun incrementele reach bepalen. We kunnen ook een duidelijk beeld schetsen van de reach en zelfs de incrementele bezoeken als gevolg van een campagne van een campagne, bijvoorbeeld in OOH.

Wie zijn jullie klanten?

Vandaag werken we voor de grootste retailers in België en. We meten 100% individuele data en delen op basis daarvan geaggregeerde inzichten, waardoor de retailers heel goed in staat zijn klanten te begrijpen in de finale conversie. Dankzij onze data krijgen ze het totaalplaatje en als je dan inspeelt op de rest van de noden en het gedrag van je (niet) klanten, kun je echt een groot verschil maken.

Onze technologie wordt ook gebruikt door mediaregies als LijnCom, Brightfish en Clear Channel. Voor deze laatste werkten we in het kader van hun OOH Efficiency Impact Model bijvoorbeeld mee aan een zeer succesvolle actie voor Telenet. Dankzij onze technologie kon Telenet via een gedetailleerd dashboard alle parameters van zijn campagne raadplegen (het aantal mensen dat de campagne echt te zien kreeg, maar ook statistieken betreffende de geografische herkomst en het profiel van de reach), alsook de impact: de uplift tijdens en na de campagne, het extra aantal bezoeken, de Return On Ad Spend, enzovoort. De resultaten waren trouwens spectaculair.

Waar komen jullie gegevens vandaan?

We hebben verschillende partners die onze technologie integreren en waar mensen bijvoorbeeld een voordeel krijgen als ze in de winkel komen. In ruil daarvoor geven ze hun toestemming om hun locatiedata te verzamelen en dan vragen we een extra toestemming om die data binnen de GDPR-regels te mogen verwerken tot geaggregeerde inzichten voor marktonderzoeksdoeleinden.

We beschikken aldus over een representatief (mobiel) panel van zo’n 330.000 deelnemers. Je kunt dat vergelijken met een klassiek marktonderzoekspanel, behalve dat we geen vragen stellen, maar gewoon meten waar mensen naartoe gaan tot op een heel nauwkeurig niveau. De technologie werd intern ontwikkeld en is vrij nieuw in de markt. Daarom vraagt onze aanpak nog veel uitleg en evangelisatie, hoewel je toch ziet dat marktonderzoek on steroids stilaan begint aan te slaan.

Volgende project?

We zijn bezig met meerdere pistes. We werken onder andere aan een project dat merken moet helpen om hun potentiële expansie optimaal te plannen en te bepalen waar ze best hun volgende winkel openen. Daarnaast plannen we een aantal partnerships die ons model nog verder doortrekken met de bedoeling niet alleen de verplaatsingen, maar ook de aankopen van mensen te meten.

Foto (c) Wim Kempenaers

Archief / TECH