Fr

TECH

Fabien Pinckaers (Odoo), de industriële marketeer

Donderdag 9 Maart 2023

Fabien Pinckaers (Odoo), de industriële marketeer

De CEO van Odoo besteedt 10% tot 15% van zijn tijd aan marketing en hij beheert dat op dezelfde manier als de ontwikkeling van zijn start-up, meer bepaald met efficiëntie en enthousiasme.
 
Odoo haalde in 2022 een omzet van 275 miljoen euro en ambieert een omzet van 415 miljoen euro in 2023. Het telt 3.000 medewerkers, een vijftiental vestigingen en 10 miljoen gebruikers wereldwijd.
 
Zijn vestiging in Louvain-La-Neuve is exemplarisch voor de dynamiek van het bedrijf, net als Fabien Pinckaers die ons de marketing van het bedrijf uit de doeken doet.
 
Wat zijn je marketingdoelstellingen?
 
Wij richten ons voornamelijk op twee zaken: de presentatie van ons product en het luisteren naar onze klanten. Ik stel vast dat de beste marketing mond-tot-mondreclame is. De klanten en partners in onze community zijn onze beste ambassadeurs en zij zijn onze primaire marketingdoelgroep. Het is voor ons belangrijk om hen waarde te bieden.
 
Voor de rekrutering buiten deze community richten we ons op een bredere doelgroep, van studenten tot iedereen die actief is op de arbeidsmarkt. Odoo is een apps store die beantwoord aan bijna elk aspect van een bedrijfsactiviteit, van het beheer van de boekhouding, het creëren van websites tot stockbeheer. Wij zijn in feite meer b2c dan b2b.
Onze strategie is dus geënt op deze twee doelgroepen, met als ambitie om een wereldspeler te worden. Dat brengt met zich mee dat ik enkel investeer in marketing als ik het op grote schaal kan ontwikkelen. Ik benader marketing dus op een industriële manier.
 
Concreet bestaat onze ambitie erin om ons klantenbestand elk jaar te verdubbelen. We doen er alles aan om dit te bereiken.
Wat zijn jullie belangrijkste activatiekanalen?
 

Om onze community te activeren, organiseren we veel activiteiten, zowel online als offline. Onze focus ligt daarbij op opleidingen. Binnen drie jaar zullen we 500.000 mensen trainen op onze apps. Training is dus erg belangrijk voor ons.
 
Verder organiseren we events om onze community te ontmoeten, meer bepaald 400 per jaar overal ter wereld. Op elk event zijn gemiddeld 250 personen aanwezig. Op ons evenement in BXL Expo vorig jaar tekenden er overigens 12.000 personen present. Die events stellen ons uiteraard ook in staat om toekomstige klanten te ontmoeten.
 
Het belangrijkste doel is om te informeren en om onze apps te verkennen. Je kunt de beste functies ter wereld hebben, als niemand ze kent of begrijpt, heeft het geen nut. Het draait dus allemaal om het opleiden en informeren van onze community over onze apps en hun evolutie. Bij de rekrutering van ‘leads’ hanteren we dezelfde strategie, meer bepaald het presenteren van de apps. Dat doen we op onze evenementen, door scholen de kans te bieden het bedrijf te ontdekken, en natuurlijk via de communicatiekanalen, al dan niet digitaal.
 
Voor de scholen hebben we een mobiele showroom opgezet, de LabOdoo-truck,waarin je de verschillende aspecten van ons bedrijf kan verkennen: boekhouding, stockbeheer, het creëren van websites, enz. Het is echt een succes. 10.000 studenten hebben al deelgenomen. De tweede truck is gearriveerd en we mikken dit jaar op 20.000 leerlingen.
 
Wat de communicatie betreft, de meeste van onze investeringen gebeuren in de digitale kanalen, voornamelijk drie miljoen Adwords per maand, en in affichage (billboards).
 
Waarom in affichage?

Omdat dat past bij onze doelgroep. Meer dan 50% van de bestuurders die rijden zijn mogelijke klanten. Anderzijds heeft affichage, wereldwijd gezien, een betaalbare prijs, 1 dollar per CPM.
Marketeers doen er soms een beetje neerbuigend over, maar ze beantwoordt aan onze verwachtingen op het vlak van ROI.

We hebben een zeer functionele aanpak ontwikkeld voor deze billboards met zeer precieze richtlijnen die gebruikt worden in alle landen waar we actief zijn: maximum drie of vier woorden, het Odoo-logo en onze paarse kleur. That’s it!
En welke digitale kanalen?
 
Vooral de Adwords, maar onze apps helpen ons hier ook om de ROI van elk kanaal te berekenen. We werken op basis van de CPA (Cost per Acquisition) en onze AI geeft ons de best mogelijke resultaten per kanaal aan.
 
En hoe vallen de resultaten mee?
 
220.000 leads per maand. 50% van die leads komt uit onze community en de overige via onze events, de Adwords en de billboards. En met een conversion rate die twee keer zo hoog is voor leads die uit onze community komen, vandaar het belang ervan.
 
Onze uitdaging is dus het beheren en converteren van deze leads. Dit is waar onze toepassingen opnieuw van pas komen. Met artificiële intelligentie kunnen we de ‘lead scoring’ uitvoeren en een analyse van het potentieel van elke lead doen, om deze dan naar de juiste verkoper in het juiste land te leiden of terug te sturen in ons marketing automation systeem.
De marketing gebeurt ook bij Odoo?
 
Ja, alles gebeurt in-house met onze eigen tools. We hebben een team van 43 mensen, voornamelijk in België, die al onze marketing en communicatie beheren.

Er is bijvoorbeeld een persoon die al onze digitale media-investeringen voor de hele wereld beheert.
Dit team heeft een heel grote autonomie, net als de lokale teams. En dat geldt eigenlijk voor het hele bedrijf. Zo kan elke medewerker met toestemming van zijn teamverantwoordelijke bijvoorbeeld posten op onze sociale media.
 
Een laatste boodschap voor de marketeers?
 
Gebruik Odoo! (lacht)

Archief / TECH