Fr

TECH

Pubstack wil grotere stempel drukken op Belgische markt

Donderdag 6 Maart 2025

Pubstack wil grotere stempel drukken op Belgische markt

De Franse AdTech Pubstack is al goed ingeburgerd in België en reorganiseert om zijn ontwikkeling te verzekeren. Daarom vertrouwde het bedrijf de verantwoordelijkheid voor zijn momenteel twee grootste markten toe aan Alban Slive die benoemd werd tot country manager Frankrijk/België.

De kersverse country manager kan prat gaan op een schat aan expertise in de wereld van programmatic advertising en een goede kennis van de Belgische markt, beide opgedaan bij DoubleVerify.

Pubstack werd opgericht in 2019 en was aanvankelijk opgebouwd rond een analysetool voor uitgevers en hun regies. Deze eerste tool was een analyseplatform dat een gedetailleerd inzicht bood in de prestaties van hun reclamestack. De tool verzamelde en analyseerde real time data over biedingen, inkomsten, opvulpercentage, latentie en viewability om te zien welke factoren de prestaties konden optimaliseren en om de commercialisering te verbeteren. Mettertijd ontwikkelde Pubstack nieuwe functies om aldus een volwaardige tool voor extern ad management te kunnen aanbieden. Die kon ondertussen als publishers als Le Monde, Reworld Media, Les Echos-Le Parisien en de Rossel-groep overtuigen.

Het huidige platform vereenvoudigt de opdracht van publishers en regies aanzienlijk, omdat het naast de oorspronkelijke dashboarding ook een reeks tools omvat voor het beheer van programmatic commercialiseringsprocessen.

“Pubstack is een antwoord op de toenemende complexiteit van het monetisatieproces”, aldus Alban Slive. “Terwijl je vroeger enkel een simpele adserver nodig had, heeft de ontwikkeling van programmatic advertising het proces veel complexer gemaakt doordat het aantal betrokken spelers toegenomen is en de operationele kosten gestegen zijn, wat een directe impact heeft op de rentabiliteit van de uitgevers. Ons platform stelt uitgevers in staat om de prestaties van verschillende SSP's te testen en oplossingen voor ad verification en identification te integreren in slechts een paar klikken, zonder dat ze geen volledig team van ontwikkelaars, yield managers en data scientists in huis moeten halen.”

De interface van Pubstack is gebaseerd op het No Code-principe en maakt het mogelijk om inkomstenstromen te beheren, A/B-tests op te zetten en monetisatiescenario’s te definiëren per site, per sectie en zelfs per formaat.

“Ons doel is om de inventariswaarde van onze klanten te verhogen, of het nu gaat om CPM, de waarde van een sitebezoek of inkomsten per sessie en per pagina, door de concurrentie tussen SSP's te vergroten”, vervolgt Alban Slive. “Ons platform helpt om de huidige ‘technologische smog’ te overstijgen. Zo krijgen publishers een duidelijk en gedetailleerd overzicht van hun reclameactiviteiten. Bovendien kunnen ze rekenen op veel flexibiliteit voor de optimalisatie van hun inkomsten, waardoor ze bijvoorbeeld gemakkelijk parameters zoals de floor prices of de time-out (de biedtijd waarover de SSP’s beschikken) kunnen wijzigen.

Financieel factureert het platform aan zijn klanten op basis van een CPM berekend naargelang het impressievolume dat het vertegenwoordigt.

Dichter bij de klanten

Omdat het bedrijf altijd naar de markt en zijn klanten luistert, stelt het regelmatig nieuwe ontwikkelingen voor. De recentste betreft de introductie van een server-side module in het platform. Deze functie speelt in op de ontwikkelingen in programmatic advertising: ze biedt een verbeterde gebruikerservaring doordat de advertenties sneller laden. Bovendien effent ze het pad voor een nieuwe golf van AI-gestuurde optimalisatie, waardoor uitgevers, regies en ad networks meer controle en flexibiliteit krijgen met betrekking tot hun advertentiestrategieën.

Het snelgroeiende bedrijf telt nu 45 medewerkers en klanten in verschillende landen, waaronder Frankrijk en België, maar ook Italië, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland. Met het oog op zijn verdere ontwikkeling heeft Pubstack zich georganiseerd rond centrale diensten - ontwikkeling en beheer van het platform, marketing, legal - en entiteiten voor elke geografische zone waar het actief is of wenst uit te breiden. Bedoeling is zo dicht mogelijk bij de klanten te staan, wat dus ook leidde tot de aanwerving van de Alban Slive als country manager.

Alban Slive: “We hebben het geluk dat we in België een aantal solide referenties hebben, zoals Rossel, maar ook IPM en Ads&Data. Mijn doel is om deze portefeuille verder te ontwikkelen, met name door een speciaal team op te zetten. Ik wil in dat verband ook de zichtbaarheid van Pubstack op de Belgische markt vergroten om er uit te groeien tot een belangrijke speler.”

Archief / TECH