Fr

TECH

Hoe Adobe inzet op optimalisatie van marketing content

Donderdag 30 Januari 2025

Hoe Adobe inzet op optimalisatie van marketing content

Voor zijn fiscale jaar 2024 rapporteerde Adobe wereldwijd een omzetstijging tot 21,51 miljard dollar. Die was te danken aan zijn prestaties in de segmenten Digital Media en Digital Experience. Het softwarebedrijf dat in 1982 opgericht werd in de Verenigde Staten, telt ook 90 medewerkers in de Benelux, van wie er 35 in Brussel werken. Media Marketing had een gesprek met managing director Carl Maas.

We kennen Adobe vooral van programma’s als Acrobat en Photoshop, maar jullie aanbod is veel ruimer. Kun je even toelichten waaruit het bestaat?

Het productaanbod van Adobe omvat twee grote pijlers. De bekendste is wellicht Digital Media, de categorie die creatieve en documentoplossingen biedt voor individuen en bedrijven, met vertrouwde programma’s als Acrobat, Photoshop of InDesign. Daarnaast bieden we ook (generatieve) AI-oplossingen met Adobe Firefly waarmee gebruikers creatief werk kunnen genereren en Adobe Stock & Behance dat onder andere stockafbeeldingen, video’s en sjablonen aanbiedt, maar ook artistieke portfolio’s presenteert.

Nummer twee is gericht op Digital Experience, met zakelijke oplossingen voor digitale marketing en klantervaring, zoals het e-commerce platform Adobe Commerce of cloudoplossingen zoals Adobe Experience Cloud. Onze oplossingen richten zich dus zowel tot creatieve professionals als tot bedrijven die behoefte hebben aan marketing, documentbeheer en al dan niet AI-gestuurde contentcreatie. We weten trouwens precies wat AI-gegenereerd is en wat door mensen gemaakt werd.

In welke segmenten zijn jullie vooral actief?

Daar bestaat geen algemene regel voor, maar in de praktijk ligt de focus op drie of vier markten: financiële diensten (banken en verzekeringen), FMCG en retail, industrie (en dan vooral de makersindustrie) en de overheidssector (waarvoor België belangrijk is). Het grootste verschil in de aangeboden producten en diensten zit in de vraag of het gaat om een B2B of B2C bedrijf, vooral vanwege het volume van interacties met consumenten, maar ook met het oog op wat er gecreëerd wordt en voor welke kanalen: ook dat is belangrijk voor Adobe, net als het aantal stakeholders. 

Jullie werken dus voor grote bedrijven en kleine zelfstandigen. Impliceert dat een aparte benadering en ontbreken er diensten in jullie portfolio?

Het zijn verschillende markten, dus we benaderen ze op een andere manier.

Wat ons aanbod betreft: ik heb geen kristallen bol. Technologie evolueert altijd en wij dus ook. Dat maakt het interessant, zeker als je ziet dat de adoptiesnelheid razendsnel gaat. Bij elke technologische innovatie verloopt de inburgeringsfase sneller. Het is een interessante vraag te zien welke technologie van vandaag morgen ingeburgerd zal zijn en hoe snel dat zal gaan. De innovatie zal niet meteen te maken hebben met nog een nieuwe technologie, wel met de bereken- en verwerkingssnelheid van data, de huidige flessenhals voor verdere technologische innovatie. Hetzelfde geldt voor de vereiste energie. Ook voor onze tools is dat een belangrijk gegeven.

Wellicht een van de sterkst groeiende segmenten waarvoor jullie tools aanbieden, is e-commerce. Hoe komt dat en hoe zie je dat evolueren?

Recent onderzoek dat we voerden bij zo’n 4000 Europese consumenten toont dat only shops bijzonder populair zijn, ook bij Europese consumenten. Daar zijn diverse redenen voor, maar het prijsbewustzijn speelt daarbij ongetwijfeld een rol. Op een dag als Black Friday bijvoorbeeld – ondertussen ook buiten de Verenigde Staten uitgegroeid tot een commerciële hoogdag – gaat meer dan de helft van de respondenten (56%) op zoek naar online aanbiedingen. Online-only winkels hebben daarbij de voorkeur boven fysieke winkels: 65 procent van de Europese consumenten geeft aan hun cadeaus het liefst in online-only winkels te kopen. De lagere prijzen in webshops zijn de doorslaggevende reden om online te shoppen (58%). Kortom, e-commerce is belangrijk, het is meer dan een hype: iedereen die iets te verkopen heeft, moet een webshop hebben. Ondertussen hebben de meeste grote B2C bedrijven er wel een: de groei zal dus vooral komen van B2B bedrijven buiten de evidente sectoren als mode die nog achterstand goed te maken hebben.

Nogal wat van de tools die jullie aanbieden vergemakkelijken en automatiseren de aanmaak van creatieve assets. Is Adobe een bedreiging voor creatieve bureaus?

Neen. Nogal wat van de bedrijven die we kennen, werken met duizenden merkensites. Samen produceren die tienduizenden assets per jaar en hoeveel daarvan worden er effectief gebruikt? Daar wordt veel geld verspild. De uitdaging bestaat erin te weten welke content niet gebruikt wordt en te vermijden dat die volgend jaar niet weer opnieuw nutteloos aangemaakt wordt. Daarom focussen we op de content supply chain van die bedrijven, om uit te zoeken wat er precies gebeurt en hoe je meer herbruikbare content kunt aanmaken.

Een goed voorbeeld is onze samenwerking met AkzoNobel: dat heeft meer dan 70 merken die verdeeld zijn over acht business units, goed voor zo’n 2500 websites. Sommige merken verkopen rechtstreeks aan klanten, via webshops of via vertegenwoordigers. Andere doen een beroep op retailers en andere groothandels, om klanten te voorzien van hun producten. Met behulp van Adobe-producten heeft AkzoNobel onder andere een gemeenschappelijk platform voor zijn websites en e-commercesites ontwikkeld; ook werden omnichannel contactpunten samengebracht om leadmanagement te faciliteren.  Concreet leidde dat tot een kortere time-to-market voor de merkwebsite met digitaal content management, meer online bestellingen via een B2B-bestelportaal, een percentage van 98% afgeleverde e-mails en 4% hoger doorklikpercentage dankzij effectievere e-mails.

Hoe kijk je naar 2025?

Met veel vertrouwen. We zitten op een momentum, we hebben een goede brand awareness, iedereen kent Adobe-producten en AI in het algemeen en de manier waarop we AI geïntegreerd hebben in ons productgamma zal ons in staat stellen te groeien.

Wat onderscheidt Adobe van de rest?

Adobe controleert niet alleen de tools voor de hele content supply chain, maar ook het onderliggende dataplatform dat de creatie bevoorraadt. We hebben een breed ecosysteem, maar we hebben grote partners nodig om onze technologie te implementeren en verandering te stimuleren, zodat we ons als leaders kunnen positioneren.

Anderzijds hebben we onze AI-tools getraind op een manier die commercieel eerlijk en veilig is. Je kunt geen bedrijf zijn dat creativiteit promoot en de belemmeringen probeert weg te nemen zodat iedereen zich visueel kan uitdrukken en tegelijk het internet gaan leegschrapen om ieders creatieve werk te stelen. We hebben daarom mee onze schouders gezet onder het Content Authenticitcy Initiative. Dat is een sectorinitiatief dat de strijd wil aanbinden met desinformatie en deepfakes, door transparantie in digitale content te bevorderen. Bedoeling is normen creëren voor de attributie van content, zodat creators en publishers gedetailleerde metadata kunnen toevoegen aan hun digitale beelden, video’s en andere media. Die ‘content credentials’ stellen eindklanten in staat de origine van een beeld na te gaan: komt het van een fotograaf, is het een stockbeeld of is het gemaakt door AI? Bepaalde manipulaties worden aldus onmogelijk gemaakt.
 
Nog een boodschap voor onze lezers?

Denk na over je strategie: wat wil je bereiken met je content supply chain, over hoe je de juiste content op de juiste plek kunt krijgen en kom dan met ons praten.

Archief / TECH