Fr

TECH

Kris Hoet over het SuperNova festival

Donderdag 7 November 2024

Kris Hoet over het SuperNova festival

Noteer alvast 27 en 28 maart 2025 in je agenda, want dan is het weer tijd voor SuperNova. Dat ambitieuze technologie festival voor iedereen met een neus voor succesvolle innovatie was vorig jaar in een mum van tijd uitverkocht en werkt ondertussen naarstig aan alweer een boeiende line-up voor zijn keynotes, pitching stages en breakout sessions. Kris Hoet (Warped) die instaat voor de marketing & programmatie van het event, blikt vooruit op de nieuwe editie.

Wat voor balans maak je op van de vorige editie die plaatsvond in de Antwerpse Waagnatie?

Het was een succes. We verwelkomden dagelijks meer dan 2000 innoovatielovers op de conferentie. Dat heeft veel te maken met het feit dat we erin geslaagd zijn een unieke combinatie te maken van interessante & unieke sprekers, het showcasen van de beste lokale tech bedrijven en dat we buitenlandse investeerders naar Vlaanderen hebben weten te halen. Bovendien was het event zo opgevat dat echt alles erop gericht was om netwerken in de hand te werken. Het heeft ook onze verwachtingen overtroffen.

Voortaan gaan we dus elk jaar een SuperNova organiseren, omdat de nood bestaat en het te belangrijk is. We moeten lokale technologie beter ondersteunen en groter durven denken.

Wat maakt deze derde editie anders?

Inhoudelijk verandert er weinig. Ook deze keer staat er een hele resem interessante keynotes door internationale sprekers van topniveau op de mainstage op het programma. Binnenkort lossen we de eerste namen.

En ook tijdens deze editie spitst SuperNova zich toe op connecteermogelijkheden voor innovatoren uit de business wereld. tech ondernemers en investeerders. Om de energie van het moment te benutten en meer dan alleen te inspireren, voorzien we breakout rooms om bevlogen ondernemers in staat te stellen die verkregen inspiratie meteen om te zetten naar concrete acties.

Natuurlijk plannen we ook een pitching stage, met ook reverse pitching deze keer. En nieuw dit jaar is dat we een extra zone hebben voor fintech, om die eruit te lichten. Bedoeling is dat we elk jaar een ander domein in de kijker zetten.

Bij ons gesprek over de vorige editie omschreven de organisatoren SuperNova als een kruising tussen Slush Helsinki, SXSW in Texas en de Web Summit in Lissabon. Wat maakt jullie uniek?

Goeie vraag. Er zijn inderdaad meer en meer events voor ondernemers en start-ups die innovatie in de kijker zetten, ook bij ons. Wat ons lokaal onderscheidt, is denk ik de schaal: het aantal mensen dat we aantrekken, maar ook de sprekers die we overtuigen. En het aantal internationale investeerders dat we naar hier halen waarmee we lokale technologie een groter podium geven wat zeer nodig is.

In vergelijking met de internationale concullega’s is vooral de setting behoorlijk uniek. Ons Café Connect ziet er niet alleen leuk en anders uit, maar nodigt ook echt uit tot netwerken – echte deals worden nu eenmaal aan de toog gemaakt.

Tot wie richten jullie je en wat zijn de pijlers in jullie communicatie dit jaar?

Onze doelgroep is die van de business, het is te zeggen corporate innovatoren, ondernemers en investeerders. Wat onze communicatie betreft, het komt er om te beginnen op aan om goed duiden waar SuperNova met zijn motto “Tomorrow is unstoppable” voor staat. Vandaag is dat een festival, maar misschien doet SuperNova morgen ook andere dingen. We moeten dat gewoon durven en onszelf geen limieten opleggen, we zijn geen grote regio maar dat staat niet in de weg dat ook wij grootse dingen kunnen doen. Niet voor niets kozen we dit jaar ‘Shoot for the Moon’ als content thema.

Centraal element in onze communicatiestrategie is ons programma en de lifting power van bepaalde sprekers, zoals bij de vorige editie de pre-opening night met Obama. Daarrond communiceren we vooral in B2B media, onder andere via content marketing om de inhoud te duiden. Er komt in het voorjaar ook een bredere radiocampagne, waarvoor we de messaging zullen we aanpassen aan de mate waarin we uitverkocht zijn.

Anderzijds staat er ook een sociale campagne op het programma ter ondersteuning van het pitching luik om bedrijven aan te trekken alsook ticket verkoop te stimuleren door in te spelen inhoudelijke van het event. Daarbij speelt natuurlijk ook onze eigen database een belangrijke rol.

Waarom zouden onze lezers naar SuperNova gaan?

We kijken soms te veel naar onze eigen niche. Als je een goed beeld wilt hebben van de evoluties die de toekomst van technologie bepalen, heb je een breder beeld nodig, ook van wat er leeft in andere sectoren, om juist te kunnen inschatten wat de gevolgen van je eigen domein zijn.

Het is ook nuttig om te weten waar investeerders vandaag geld insteken en waarom bepaalde technologiebedrijven uit de grond worden gestampt.

Los daarvan is het gewoon fijn omdat interactie zo makkelijk ontstaat op SuperNova en omdat het een place-to-be is, een feedback die we ook tijdens vorige editie veel gekregen hebben.

In de aanloop naar 27 en 28 maart slaan jullie de handen in elkaar met BAM voor de SuperNova Pitching Stage. Kun je daarover iets meer vertellen?

Bedoeling is een selectie van start- en scale-ups uit de MarTech sector de kans bieden hun projecten te presenteren tijdens het BAM Marketing Congres op 5 december.

De ingediende kandidaturen worden geanalyseerd door drie experts uit de industrie: Jürgen Ingels (SuperNova/Smartfin), Boris Bogaert (Pitchdrive) en Dax Vercauteren (AdForm).

Voor de deelnemers is het een mooie kans om onder de aandacht te komen én vooral ook een gooi te doen naar de top twee die een ‘Golden Ticket’ wint voor SuperNova 2025 op 27 maart. Daar kunnen ze dan hun projecten presenteren aan een ruim scala internationale investeerders.

Archief / TECH