Fr

TECH

Slush'D verenigt jong talent, start-ups en investeerders in het Gentse Wintercircus

Donderdag 26 September 2024

Slush'D verenigt jong talent, start-ups en investeerders in het Gentse Wintercircus

Je bent jong en je wilt wat? Dan stamp je toch gewoon je eigen start-up festival uit de grond … Het klinkt gedurfd, maar het is precies wat Nathan De Troyer en Tijl Coenen deden samen met een aantal andere al even jonge enthousiastelingen. From scratch en met de gelijknamige Finse licentie creëerde het ondernemende duo Slush’D dat gezien het succes van de eerste editie in Leuven duidelijk beantwoordde aan een urgente behoefte. En omdat gezonde ambitie nu eenmaal doet groeien, geven de organisatoren hun event op 5 november een (inter)nationale dimensie en verkassen naar het Wintercircus in Gent.

Tijl en Nathan, jullie leerden elkaar kennen in de marge van jullie studies aan de KU Leuven en jullie delen een passie voor technologie, meer bepaald voor start-ups. Bovendien werden jullie op jonge leeftijd besmet met hetzelfde ondernemersvirus dat leidde tot het ontstaan van Slush’D. Waar kwam dat idee vandaan?

Nathan De Troyer: We zagen dat de toekomstperspectieven voor studenten zich vooral toespitsen op een loopbaan bij de grote consultants van deze wereld. Niet iedereen heeft daar echter zin in en er zijn heel wat andere doorgroeimogelijkheden, ook bij kleinere bedrijven. Je moet ze alleen weten te vinden.

Omdat technologie start-ups, zeker tijdens de beginfase, niet vaak op zoek zijn naar juniorprofielen, laat staan naar studenten, wilden we een event creëren dat zich zou richten tot start-ups, investeerders en venture capitalists. Met dat idee zijn we aan de slag gegaan.

Tijl Coenen: We vroegen en kregen een licentie van Slush Helsinki, het grootste start-up event van Europa dat zich tot doel stelt lokale start-up ecosystemen te stimuleren. Het staat vooral bekend om de waarde die ze leveren aan de fouders en om de jonge en frissen vibe. Slush wordt soms omschreven als het Tomorrowland van de start-up festivals.

Het concept bleek een schot in de roos, want met jullie eerste editie in 2023 waren jullie meteen het grootste start-up event van België.

TC: Ja. Vorig jaar hebben we meer dan 700 tickets verkocht, wat straf is met zo’n klein en jong team van uitsluitend vrijwilligers. Het was een hele goede editie, maar toch zagen we punten die we konden verbeteren.

Je moet weten dat het festival organisch gegroeid is, wat het niet altijd evident maakt de kwaliteit te bewaken. Zo werd onze eerste missie de basis leggen voor een organisatie om een professionele werking aan te kunnen en dan geleidelijk te kunnen opschalen. Ons team met daarin uitsluitend jonge mensen die uitzonderlijk goed zijn voor hun leeftijd beschouwen we als de sleutel om een kwalitatief event neer te zetten.

De tweede evolutie had betrekking op de professionalisering van de interne structuur, gaande van onze CRM tot de networking app voor het event zelf.

Ten derde wilden we een professionelere venue nemen. We verhuizen dus van ons geïmproviseerde festivalterrein in de Leuvense Sportoase naar het Wintercircus in Gent dat we helemaal afgehuurd hebben. Daarmee wordt Slush’D trouwens het eerste grootschalige event op die gerenoveerde iconische plek. We kunnen 1000 tickets verkopen.

NDT: Daarbij moeten we erop letten dat de tickets goed verdeeld zijn, dat er een goede balans in ons publiek is, zodat iedereen aan z’n trekken komt. Aldus zijn 150 tickets voorbehouden aan jonge talenten (die we gratis tickets aanbieden in ruil voor hun hulp bij het opbouwen en afbreken van het event, om ze aldus te betrekken bij het ecosysteem), 250 aan investeerders en 400 aan start-ups.

TC: Slush’D is bedoeld om mensen in contact te brengen en te netwerken. Maar er ligt ook een grote focus op content, zowel nationaal als internationaal, met ondernemers die komen spreken. We verwelkomen bijvoorbeeld Jamie Crummie, de oprichter van Too Good to Go, en Peter Hinssen, maar ook Charles Gorintin van Alan & Mistral AI en Zhong Xu (CEO & co-founder van Deliverect), om er maar een paar te noemen. Er staan ook masterclasses met founders op het programma, alsook pitching sessies (in drie segmenten). We selecteren tien deelnemers per segment en de winnaars krijgen elk een ticket voor het moederevenement van Slush in Helsinki dat plaatsvindt op 20 en 21 november.

Waar komen de aanzienlijke middelen om zo’n grootschalig event te financieren vandaan?

NDT: Slush levert enkel de licentie en ondersteuning bij de uitwerking van het concept: financieel komen ze niet tussenbeide. Onze kosten worden voor deels gedekt door de ticketverkoop, maar vooral door service providers (bedrijven die diensten leveren om het event mogelijk te maken. Daar zitten soms grote namen tussen, wat ons extra geloofwaardigheid geeft, iets wat we als jonge mensen soms missen.

Met deze editie en ‘F*c kit! Let’s unite Belgique’ als call-to-action op jullie landingspagina mikken jullie dit jaar nadrukkelijk op het hele land en daarbuiten.

NDT: We willen dit jaar inderdaad iets doen aan de enorme verdeeldheid die er is binnen het Belgische ecosysteem. Je hebt de regio’s an sich, er is weinig onderlinge wissel- en samenwerking en Brussel is dan ook nog een eiland. Veel steden concurreren bovendien met elkaar. We zouden meer samenwerkingen moeten creëren. Daarom willen we vanaf dit jaar Wallonië nog actiever betrekken, zodat we er een nationaal event van kunnen maken en op termijn ook internationale partijen betrekken.

Hoe zien jullie de Belgische start-up markt tegenover de rest van de wereld?

NDT: Belgen houden niet van risico’s en perfectioneren eerst hun product alvorens het te tonen aan de wereld, maar ondertussen zijn mindere producten allang wereldwijd actief. We denken dat de input van internationale spelers ons daar kan helpen het verschil te maken.

TC: Belgen undersellen en kampen ook met een perceptieprobleem: het ontbreekt niet aan goede ideeën. Er is geen enkele reden waarom Belgische start-ups niet succesvol zouden kunnen zijn. We hebben toptalent, topscholingsgraad, we hebben de EU. Maar commercialisatie staan we internationaal achter. Vandaar dat initiatieven als dat van Katalina Daniels, chair woman bij Birdhouse om Belgische start-ups te laten landen in de States, zo belangrijk zijn. Het is makkelijker investeerders te vinden in de States.

Wat voor andere activiteiten spelen in jullie hoofd?

NDT: Naast Slush’d lopen we inderdaad rond met andere plannen. Zo willen we bijvoorbeeld een Studentenfonds oprichten waarbij studenten actief start-ups sourcen en analyseren om te zien waar er kan geïnvesteerd worden uit dat fonds. We willen ondernemerschap promoten, jonge mensen samenbrengen en een beweging op gang brengen.

Archief / TECH