Fr

TECH

Meerderheid grote adverteerders wil bureaucontracten herzien door risico's van GenAI

Woensdag 18 September 2024

Meerderheid grote adverteerders wil bureaucontracten herzien door risico's van GenAI

Volgens een WFA-enquête bij zo’n vijftig bedrijven wereldwijd – goed voor in totaal zo’n 102 miljard dollar aan marketinguitgaven - maakt 63% van de adverteerders al gebruik van generatieve AI. Tegelijk gaf 80% van de respondenten ook aan zich zorgen te maken over de manier waarop hun (creatieve en media) bureaupartners AI gebruiken voor hun rekening. Juridische (66%), ethische (51%) en reputatierisico's (49%) worden genoemd als belangrijkste obstakels voor een bredere toepassing.
 
55% van de marketeers vreest ook een gebrek aan vaardigheden inzake genAI en voor 49% is er een algemeen gebrek aan maturiteit.
 
Ondanks deze bekommernissen neemt het gebruik van generatieve AI toe, met een adoptiepercentage van rijkelijk meer dan de 45% die hetzelfde WFA-onderzoek vorig jaar optekende.
 
De meerderheid van de respondenten staat echter nog aan het begin van hun ontdekkingsreis: 26% zegt “op de hoogte” te zijn (en gebruikt generatieve AI sporadisch) en 58% zegt “in de ontwikkelingsfase” te zitten (er is wel een specifieke strategie, maar niet voor alle teams). Slechts 12% is van mening dat het gebruik van generatieve AI in hun organisatie “matuur” is (en dat er een eenduidige strategie bestaat) en 2% omschrijft zichzelf als “leaders”, waarbij generatieve AI hun innovaties en businessmodellen aanstuurt.
 
Ter gelegenheid van dit onderzoek deelt de WFA, in samenwerking met marketingadviesbureau R3, een reeks tips over de maatregelen die merken kunnen overwegen om de juridische risico's van generatieve AI in hun bureaucontracten te beperken.
 
55% van de adverteerders die door de WFA werden bevraagd, is van plan om hun contracten te herzien, met de bedoeling zichzelf te beschermen. Hun belangrijkste motivaties zijn het waarborgen van compliance op het gebied van data governance, het invoeren van garanties en schadeloosstellingen, maar ook het veiligstellen van het eigendom van de resultaten.

Archief / TECH