Fr

TECH

Elise Descamps: "Durf een bedrijf op te richten in eender welke fase van je carrière je ook zit"

Donderdag 27 Juni 2024

Elise Descamps:

Imec.istart hoeven we je wellicht niet voor te stellen. De accelerator kan immers prat gaan op heel wat mooie verhalen van jonge ondernemers die erin slaagden hun businessidee te transformeren tot een succesvolle start-up. Om die nog beter te helpen introduceerde het bedrijf enkele weken geleden een bijkomend Launch Program. Tekst en uitleg door program manager Elise Descamps.

Voor wie van Mars of Venus komt, Elise, wat doet imec.istart precies?

Oorspronkelijk waren we een accelerator voor digitale start-ups, maar tegenwoordig is het een open programma voor veelbelovende bedrijven met of zonder imec technologie, zowel software als hardware. Vandaag telt ons portfolio meer dan 300 bedrijven en zijn we met 27 mensen, met een uitvalsbasis in Gent en Antwerpen. Sinds vorig jaar spelen we ook in Luik een actievere rol in het bestaande ecosysteem door onze aanwezigheid in La Grand Poste. In het buitenland zijn we ook actief in Nederland en Italië.

Tijdens de allereerste fase van hun bestaan hebben de meeste start-ups heel weinig geld beschikbaar. In ruil voor een participatie stelt imec.istart kapitaal ter beschikking om de start mogelijk te maken. De bedragen variëren tussen 100.000 en 250.000 euro. Daarnaast bieden we de start-ups een uitgebreid ondersteunend programma met een persoonlijke coach en support om bedrijven vooruit te duwen. We doen ook lunch&learn sessies elke eerste donderdag van de maand, waar ondernemers van elkaar leren (heel uiteenlopende onderwerpen, van productlanceringen tot de AI Act van de EU.

Welke bedrijven komen in aanmerking?

We kijken naar tech start-ups die een product verkopen dat schaalbaar is. Het moet innovatief zijn: dat kan gaan om de technologie, maar ook wat het businessmodel aangaat. We hebben ook altijd aandacht voor het team: een van de selectievoorwaarden is minstens twee founders, liefst met twee complementaire profielen. Omdat dat een heel belangrijke factor is in het welslagen van het project, hebben we iemand in onze eigen ploeg die specifiek werkt op de dynamiek in zo’n start-up team, met aandacht voor elementen als crisismanagement, leadership, enzovoort. Ook de fase waarin de start-up zit, is belangrijk. Er moet al een prototype zijn voor we geld investeren. Vaak komen wij aan boord net voor het product op de markt gebracht wordt.

Hoe vinden jullie je kandidaten?

Wat dat betreft, zitten we in een luxepositie: onze naam is gekend als een soort van kwaliteitslabel. Onze talentscout hoeft dus niet echt hard te zoeken. Drie keer per jaar werken we met selecties en pitches. Gemiddeld investeren we in 25 bedrijven per jaar.
Daarnaast krijgen we van bedrijven vaak de vraag om ze te helpen met scouting rond een bepaalde topic: op maat gaan we dan wereldwijd talenten screenen en scouten of een miniprogramma runnen.

Wat maakt jullie anders of bijzonder?

We focussen op puur technologie. Ook belangrijk is dat we er altijd voor gekozen hebben om onze coaching te doen met onze eigen coaches, expertises en teams die zeer uiteenlopend zijn: er werken bij ons net zo goed mensen met een technologische als met een ondernemersachtergrond, waardoor het mogelijk is een veelzijdige coaching aan te bieden.

In welke sectoren zijn jullie actief?

We zijn actief in alle sectoren, maar health is heel sterk aanwezig in ons portfolio. Dat is historisch zo gegroeid vanuit imec, maar ook omdat er binnen dat segment veel initiatieven zijn in België. Vorig jaar hadden we opvallend veel indieningen uit de bouwsector en natuurlijk AI, wat sowieso al het geval was bij ons (robotics, languagemodellen).

Jullie database omvat geen segment martech. Hoe komt dat?

Omdat we er bijna geen hebben. Media en marketing is een sector waar we minder inflow zien. In dat verband proberen we nu nauw samen te werken met VRT Sandbox of Medianet Vlaanderen en Seeds & Growth for Media. Los daarvan hebben we de focus op sectoren losgelaten, omdat die niet altijd relevant is en bepaalde problematieken of topics gemeenschappelijk zijn aan alle start-ups, los van het segment waarin ze actief zijn.

Vorige week kondigden jullie een nieuw Launch Program aan. Wat heeft dat precies om het lijf en voor wie is het bedoeld?

Het gaat om een miniprogramma van een drietal maanden dat starters wil klaarmaken om hun eerste investeerder aan boord te halen en ze vervolgens wil klaarstomen voor onze accelerator, specifiek met aandacht voor hun zwakke punten. Het gaat om start-ups die net wel of net nog niet opgericht zijn: zie het als een soort van voorprogramma of opwarming voor ons acceleratorprogramma.

Wie zou je als modelleerling naar voren schuiven?

Een hele moeilijke vraag. Ik zou kunnen verwijzen naar Deliverect dat actief is in de foodtechindustrie dat de link maakt tussen POS en deliveryplatformen in de restaurantsector. Dat project is heel snel gegroeid en ondertussen actief in een dertigtal landen. Daarnaast zijn er heel veel heel mooie bedrijven zoals OTIV en Moonbird die misschien trager groeien, maar heel mooie verhalen zijn.

Heb je tot slot een boodschap voor onze lezers?

Als het woord start-ups valt, denken mensen vaak aan nerdy school drop-outs of student-ondernemers. Maar we zien vaak mensen die al aan het werk zijn en in een professionele context een probleem hebben vastgesteld en dan met een project komen om dat op te lossen. Mijn boodschap zou dus zijn: durf de stap te zetten in eender welke fase van je carrière je ook zit. De combinatie van ex-collega’s werkt trouwens vaak goed om een bedrijf op te richten. Aarzel dus niet en waag de sprong: de tools, de begeleiding en het ecosysteem zijn er, om de eerste fase te overbruggen met initiatieven als de starterssteun van VLAIO alvorens te versnellen met imec.istart.

Archief / TECH