Fr

TECH

J'engueule donc je suis, door Griet Byl (MM)

Zondag 9 Juni 2024

J'engueule donc je suis, door Griet Byl (MM)

“You know what the biggest problem with pushing all-things-AI is? Wrong direction. I want AI to do my laundry and dishes so that I can do art and writing, not for AI to do my art and writing so that I can do my laundry and dishes”, aldus fantasy en scifi auteur Joanna Maciejewska enkele weken geleden op X.
 
Nagels met koppen die ook binnen onze eigen kleine familie geregeld aan bod komen. Logisch, als je oudste regisseert en je jongste componeert, terwijl je zelf al een paar decennia je brood verdient met je pen. “Dan hebben twee van de drie een beroep dat zichzelf best in vraag stelt de komende jaren”, aldus de componist onlangs aan tafel.
 
Navraag bij ChatGPT leerde dat die dezelfde mening was toegedaan. Paniek zou echter niet meteen noodzakelijk zijn: “Hoewel AI een bedreiging kan vormen voor bepaalde aspecten van deze creatieve beroepen, biedt het ook nieuwe mogelijkheden”, suste de bot. “Creatieve professionals kunnen AI gebruiken als een hulpmiddel om hun werk te verbeteren en efficiënter te maken, nieuwe ideeën te genereren, en zich te concentreren op de meer complexe en originele aspecten van hun vakgebied. Bovendien kunnen er nieuwe rollen ontstaan rond het beheren en finetunen van AI-systemen om creatieve processen te ondersteunen.”

Een straf staaltje van corporate peptalk, als je er goed over nadenkt, maar hij heeft wel een punt. De mens zou de mens niet zijn als hij niet alweer iets nieuws zou bedenken voor na AI en je zou je trouwens wel gek zijn je tegen vooruitgang of verandering te verzetten.

Tegelijk kun je niet anders dan je net als Joanna hierboven afvragen of iemand die verhalen wil vertellen in klank, beeld of tekst, wel droomt van morrelen aan AI-systemen die ondertussen het zweterige, soms uitputtende maar vaak vervullende creatieve proces overnemen. Of artiesten, makers en creators daar professionele betekenis uit willen/kunnen puren.

Uiteraard wordt het meeste werk door AI efficiënter en gaat onze productiviteit erop vooruit. “Gelukkig maar trouwens”, zei mijn jongste zoon nog, “want probeer anders maar eens de deadlines in de always on wereld te halen.” Een vaststelling die klopt als een bus en niet alleen geldt voor ‘creatieve’ beroepen.

Het spreekt voor zich dat AI ons informatie en ja zelfs inspiratie oplepelt waar we anders hadden overgekeken. En vanzelfsprekend is het erg fijn dat niet-menselijke handen of hoofden saaie, lastige of repetitieve taken voor hun rekening nemen.

“Your job will not be replaced by AI, but by people knowing how to use it”, citeerde mijn kind tot slot Ginni Rometty, de voormalige CEO van IBM, een uitspraak die ook Ted Sarandos van Netflix onlangs herhaalde in De Morgen. “Maar wat dan met de mensen die niet (kunnen) weten hoe ze AI moeten gebruiken om hun job en hun hachje te redden? Naar Mars verbannen?”.

Toen vroegen we ons nog af wat we zouden gaan doen met de door AI vrijgemaakte mensentijd. Total loss gaan in de race naar nog meer en nog sneller? Hem als homo ludens verdoen op een planeet aan het einde van haar Latijn? Of ons verliezen in een nimmer eindige stream of content die zichzelf eindeloos recycleert bij wijze van ledig entertainment?

“Soms is de lol eraf door AI”, besloot mijn zoon. Misschien dat ze dit jaar daarom een reeks talks wijden aan humor op de Cannes Lions, toch de hoogmis voor creatieven. Lachen kunnen computers immers nog niet zo goed. Hoewel ze wel vorderingen maken, zoals we konden vaststellen tijdens een minidemonstratie van Astra op Google Marketing Live.

Rest de vraag of ze al kunnen ruziemaken. Dat blijken mensen vooralsnog veel en veel beter te kunnen. Gelukkig doen we dat amper, in onze professioneel bedreigde familie. In de wereld is dat helaas een ander paar mouwen. Benieuwd naar de nasleep van de verkiezingen, wat dat betreft.

(illu: Marko Kafé, Wiki Commons)

Archief / TECH