Fr

TECH

VivaTech 2024: topeditie voor creativiteit met hoog AI-gehalte, door Matthieu Vercruysse (Publicis Groupe Belgium)

Woensdag 29 Mei 2024

VivaTech 2024:  topeditie voor creativiteit met hoog AI-gehalte, door Matthieu Vercruysse (Publicis Groupe Belgium)

VivaTechnology is het grootste tech-evenement van Europa. Dat vond van 22 tot 25 mei plaats in Parijs en trok meer dan 165.000 bezoekers van 160 verschillende nationaliteiten. Het bracht 's werelds grootste sprekers samen op het podium, de grootste groepen en merken en een groot aantal start-ups (meer dan 13.000) in de zaal. Centraal onderwerp: innovatie en de impact ervan op de samenleving. Een rijke en intense mix!
 
VivaTech legt sterk de nadruk op merken, marketing, media, creativiteit en reclame als componenten in het DNA van het evenement dat in 2016 opgericht werd op initiatief van Maurice Levy, in samenwerking met Publicis Groupe.
 
2024 was een topeditie, gezien de grote versnelling in de technologiesector in het algemeen en AI in het bijzonder. Beide onderwerpen lagen uiteraard op ieders lippen.

Los van de marcom disciplines is het duidelijk dat de grote ontwikkelingen in de technologie een fundamentele impact hebben op de maatschappij. De talks behandelden dan ook existentiële kwesties zoals de impact op democratie en werkgelegenheid, vertrouwen in de media, energieverbruik, wetenschap en geneeskunde, de waarde van creativiteit en auteursrecht, enz.
 
Tech rockstars
 
Al deze onderwerpen kwamen aan bod in de speeches van bijzonder gerenommeerde sprekers. Te beginnen met Elon Musk (uitzonderlijk in remote dit jaar), geïnterviewd door Maurice Levy voor een levendige Q&A met het publiek. Bij momenten leek de zaal wel een concertzaal, tot de nok toe gevuld met een jong publiek dat applaudisseerde voor Musk en zijn antwoorden. Oordeel zelf: "Mijn grootste hoop is Mars. Mijn grootste angst is AI." Eerder had hij gedetailleerd uiteengezet dat een mens binnen 8-10 jaar voet op Mars zou zetten. Hij uitte ook zijn angst voor de huidige AI-platforms, waarvan hij zei dat ze “liegen”.
Andere sprekers waren John Kerry, de zusjes Serena en Venus Williams, Bernard Arnault (LVMH), Marc Pritchard (P&G) en Eric Schmidt.
 
Focus op marketing in het tijdperk van AI
 
De veranderende rol van de Chief Marketing Officer in het tijdperk van AI kwam uitvoerig aan bod via een verscheidenheid aan toepassingen en tools. Sprekers wezen erop dat het complexe tijden zijn voor de CMO's van vandaag, zoals blijkt uit het verloop dat in tien jaar tijd sterk toenam, en de grootste moeite waarmee marketingmanagers het vertrouwen van de CEO kunnen winnen.
 
In een aantal van de toespraken wrd benadrukt hoe belangrijk het is de mentaliteit van een challenger aan te kweken en in te zetten op snelheid, aanpassingsvermogen, innovatie en lef, maar ook om een mindset te ontwikkelen die zichzelf voortdurend in vraag stelt en AI gebruikt om efficiëntie en creativiteit te verhogen.

Met betrekking tot de invoering van AI om marketingstrategieën te transformeren, stelt de cruciale vraag zich nu voorbij de testfase en op het vlak van 'scale & speed of transformation'.
 
IA & Advertising Renaissance
 
Een van de belangrijkste kwesties gaat over hoe generatieve AI de toekomst van creatieve reclame verandert. Er heerste een duidelijke consensus in alle gesprekken: AI-tools zijn een ondersteuning voor creatie - “gemaakt met AI, niet door AI”.
 
Eén spreker beschreef creativiteit als een gemoedstoestand, een manier om de wereld te zien, om een situatie te bekijken, om op een probleem te reageren. Technologie biedt nieuwe hulpmiddelen die vaardigheden verbeteren - “verhoogde creativiteit”.
 
Sommige creatieve talenten hadden het over een “tsunami van creatie”, waarvoor twee behoeften moeten worden aangepakt: “onze ogen en onze manier van waarnemen beter opleiden” en “meer en meer creatieve mensen die in staat zijn om de tools en technologie te beheersen”.
 
De uitdaging bestaat erin om de inburgering te organiseren, het gebruik te veranderen, manieren van werken te transformeren en leren aan te moedigen. Waarbij risico's nemen en mislukken toegelaten zijn.

 Publicis Groupe op kruissnelheid
 

Op het podium en op hun stand illustreerde het hoofdkantoor van Publicis Groupe aan de hand van talloze cases en tools de snelle inburgering van AI en de ontwikkeling van eigen tools.
 
Naast het baanbrekende Marcel-platform werd de BrandCockpit-suite gepresenteerd als een eigen, intern platform dat het gebruik van generatieve AI voor de hele waardeketen van het creatieve proces mogelijk maakt.
 
In het bijzonder de SmartBrief-app, die belangrijke elementen uit een briefing haalt, deze vergelijkt met alle historische briefings voor hetzelfde merk en automatisch 'matcht'. Of GenCanvas, een oplossing voor het genereren van content met meerdere modellen die het brainstormen en het maken van assets vergemakkelijkt door de samenwerking tussen alle teams te vereenvoudigen. Deze tool wordt momenteel getest in België en vertoont al een veelbelovende transformatie in de manier waarop we samenwerken en in creativiteit. Een ander voorbeeld is BrandCheck, een oplossing die ontworpen is om de naleving van een groot aantal merkrichtlijnen te garanderen. Met slechts een paar klikken geeft de toepassing een score voor naleving en aanbevelingen voor eventuele wijzigingen die moeten worden doorgevoerd.
 
De algemene strategie van de Groep is om technologie te gebruiken om creativiteit de vrije loop te laten en te stimuleren. Met de sterke overtuiging dat de menselijke maat des te belangrijker is in dit tijdperk van AI. Het is niet de technologie zelf die de transformatie teweeg zal brengen.

Kortom, VivaTech 2024 was een mijlpaal en illustreerde perfect de disruptieve integratie van AI in de maatschappij en, op ons niveau, in de marketing- en creatieve beroepen, met een groeiend enthousiasme en vertrouwen in de plaats van de mens in deze ongekende revolutie.
 
Dit artikel kwam tot stand met de hulp van AI in verschillende stadia van het schrijfproces, maar verving de auteur of zijn fysieke aanwezigheid op VivaTech 2024 niet.

Archief / TECH