Fr

TECH

OutPush: meldingen als reclamekanaal

Donderdag 30 Mei 2024

OutPush: meldingen als reclamekanaal

Vincent Vandegans is ingenieur van opleiding en ondernemer in hart en nieren. Als slimme investeerder ontwikkelde zijn eerste e-commercesite in 2000, toen die activiteit nog in haar kinderschoenen stond. Daarna ging hij aan de slag bij SAP, werkte korte tijd bij Emakina en Vepee, richtte Stigimi op, een webbureau gespecialiseerd in e-commerce en stond vervolgens mee aan de wieg van eRowz dat gedurende meer dan 10 jaar een zoekmachine voor tweedehands producten aanbood in een veertigtal landen. Nu zit hij achter OutPush, een door hemzelf bedachte oplossing voor reclame. Zijn interesse voor AI is nooit ver weg.

“Aan het einde van het eRowz-avontuur was ik op zoek naar nieuwe reclameoplossingen en kwam ik een Amerikaans bedrijf tegen dat pushmeldingen gebruikte om advertenties te verspreiden”, aldus Vincent Vandegans. Pushmeldingen zijn beschikbaar op Chrome, Edge en Firefox en stellen een uitgever in staat om meldingen te sturen naar bezoekers die daarvoor hun akkoord hebben gegeven. Het gaat om kleine pop-ups met een afbeelding, een titel, een korte tekst en een link, bedoeld om bezoekers te informeren. Ze bieden ook de mogelijkheid om reclame te tonen.

“Ik heb deze Amerikaanse oplossing getest op eRowz en ontdekte dat het geen negatieve invloed had op de traffic. Integendeel, dat nam erdoor toe. Een perfecte oplossing dus, aangezien de meldingsfunctie zelf gratis is voor de uitgever en de Amerikaanse oplossing daadwerkelijk nieuwe inkomsten genereerde.”

Aangezien deze oplossing voor verbetering vatbaar was, zag onze ondernemende ingenieur een kans om een nieuw bedrijf op te starten. Dat deed hij samen met Antoine Henrion en Jorge Yedro, de oprichters van Hopu Flights, een start-up waarin hij had geïnvesteerd en die zich toelegde op het opsporen van goedkope vliegtickets. En toen kwam corona: Hopu Flights bleek niet bestand tegen de crisis die daarop volgde. Daarom stelde Vincent Vandegans voor om deze nieuwe reclameactiviteit te lanceren: OutPush was geboren.

Ondertussen zijn we drie jaar verder en biedt de start-up publishers de mogelijkheid om zijn technologie te integreren, zodat ze reclameboodschappen - native of retargeting - kunnen invoegen in de meldingsfeed. Uitgevers hebben toegang tot een dashboard waar ze hun meldingen kunnen beheren, specifieke campagnes kunnen accepteren of weigeren en hun inkomsten kunnen bekijken. De campagnes zijn voornamelijk afkomstig van Critéo en Taboola, waarbij OutPush als technologische tussenpersoon fungeert, aangezien deze twee netwerken niet direct toegankelijk zijn voor kleinere publishers.

“We richten ons dus in het bijzonder op dit type klant, dat over het algemeen erg open staat voor nieuwe inkomstenstromen, vooral omdat we OutPush op eRowz hebben opgezet in de verschillende landen waar het platform aanwezig was zodra het werd gelanceerd. De inkomsten waren er, dus we konden deze uitgevers snel overtuigen met een overtuigende testcase.”

Vanuit zijn technologische positionering heeft OutPush ook een geautomatiseerde prospectieoplossing ontwikkeld en meer traditionele benaderingen zoals “Members gets Members”, die enig succes hebben gehad.

De resultaten zijn er

Het bedrijf heeft nu een portfolio van meer dan 1.500 sites, voornamelijk in Europa en Noord- en Zuid-Amerika, waar het maandelijks meer dan twee miljard meldingen naartoe stuurt.

Met zijn negenkoppige team haalde OutPush een omzet van €2,7 miljoen in 2023, op basis van een businessmodel dat de inkomsten deelt en vergelijkbaar is met dat van een reclameregie.

Evolutie en perspectieven

“We hebben twee opties: autonome ontwikkeling of samenwerking met een industriële partner. We hebben nog veel ontwikkelingsmogelijkheden op het platform, en ik denk met name aan een chatbox die we momenteel testen. Ons grote voordeel is dat als onze technologie eenmaal geïnstalleerd is bij een uitgever, we er andere producten op kunnen enten, met hun toestemming natuurlijk, maar zonder technische tussenkomst van zijn kant. Werken met een industriële partner heeft het voordeel dat het een zekere stabiliteit biedt, alsook gedeelde technische ontwikkelingsmogelijkheden, een breder klantenbestand enzovoort. In ieder geval werken we aan beide mogelijkheden.”

Sinds het einde van eRowz ondersteunt Vincent Vandegans OutPush als investeerder en coach, maar hij heeft duidelijk ook interesse in kunstmatige intelligentie. “Met mijn achtergrond kan ik mijn technische expertise en zakelijke ervaring inbrengen bij jonge start-ups”, legt hij uit. “Mijn doel is nu om mensen te ontmoeten met projecten om een nieuw bedrijf op te zetten in dit segment en om samen te evolueren.”

Archief / TECH