Fr

TECH

Click Through vs. Overviews: SEO binnenkort verouderd, door Fred Bouchar (MM)

Zaterdag 25 Mei 2024

Click Through vs. Overviews: SEO binnenkort verouderd, door Fred Bouchar (MM)

Het zat eraan te komen sinds de komst van ChatGPT en het is een onderwerp dat onze columnisten in MM Tech geregeld bezighoudt: chatbots zullen het zoekgedrag van internetgebruikers op korte termijn veranderen, waardoor meteen ook het hele ecosysteem van websites zal evolueren. Het fenomeen betreft de manier waarop ze communiceren met gebruikers, maar ook de fundamenten van SEO. Dat zal, zoals Philippe Laloux onlangs suggereerde in een uitstekend artikel in Le Soir, wellicht zichzelf moeten heruitvinden als AEO (ofte ‘Answer Engine Optimization’).
 
De Amerikaanse uitrol van AI Overviews die twee weken geleden aangekondigd werd op de developers conferentie van Google I/O en deze week voorgesteld werd aan de reclamemarkt op Google Marketing Live, brengt ons terug bij vrees en vragen die de aangekondigde verdwijning van third-party cookies deed rijzen.
 
Deze door AI gegenereerde “samenvattingen” die vroeger bekendstonden als Google SGE, zijn ontworpen om zoekopdrachten rechtstreeks te beantwoorden op de eerste pagina van de zoekmachine. Hierdoor zullen de eerste resultaten niet langer de gebruikelijke lijsten met websites zijn.

Volgens Google zal AI veel verder kunnen gaan en in staat zijn complete selecties van items te maken op basis van een thema, van afbeeldingen tot Google Shopping items, Maps of YouTube... Het idee is om aldus complexe zoekopdrachten te beantwoorden met alles wat gebruikers nodig zouden kunnen hebben.
 
Dat het initiatief tot grote bezorgdheid bij de uitgevers leidt, is een understatement. “Deze nieuwe search ervaring, die voorrang geeft aan generatieve AI door samenvattingen van informatie te bieden op basis van bestaande content en links naar originele content naar de onder op de pagina  verplaatst, zou het online ecosysteem kunnen verstoren door een aanzienlijk deel van het websiteverkeer om te leiden”, aldus Marc McCollum, chief innovation officer van Raptive, een Amerikaans bedrijf dat gespecialiseerd is in het beheer van reclame-inventaris van publishers.
 
In de Washington Post gaat de CEO van Raptive nog een stap verder: hij schat dat deze veranderingen in search kunnen leiden tot een inkomstenverlies van ongeveer 2 miljard dollar voor publishers en dat sommige websites tot tweederde van hun traffic zouden kunnen verliezen. Daardoor komt het businessmodel gebaseerd op advertenties en organische verwijzingen in gevaar. “Dit kan op lange termijn het voortbestaan van het Open Web zoals we dat kennen bedreigen”, zegt hij nog.
 
Google verdedigt zichzelf door erop te wijzen dat “links in AI Overviews meer clicks genereren dan links in de vorm van een traditionele weblijst voor dezelfde zoekopdracht”.
 
Als we die stelling aanvaarden, is het duidelijk dat SEO zich zal moeten aanpassen. Maar hoe? Als je de vraag voorlegt aan de concurrent van Gemini, antwoordt die, behoorlijk corporatistisch dat GEN AI inderdaad SEO op een significante manier zou kunnen transformeren, maar dat die niet per se negatief hoeft te zijn. “AI biedt mogelijkheden om de effectiviteit van SEO-strategieën te verbeteren. Door het automatiseren van repetitieve taken, het bieden van diepe inzichten en het optimaliseren van zowel content als technische structuur, kan AI professionals helpen betere resultaten te behalen en zich sneller aan te passen aan veranderingen in de algoritmes van zoekmachines.”
 
Onze favoriete AI wedt er ook op dat deze laatste zullen evolueren “om een evenwicht te bewaren en ervoor te zorgen dat kwalitatieve content de prioriteit blijft”.
 
ChatGPT heeft gelijk als hij het heeft over zoekmachines in het meervoud: volgens Gartner zal het volume van traditionele zoekmachines tegen 2026 met 25% afnemen ten gunste van chatbots en andere virtuele agenten. “Generatieve AI-oplossingen worden vervangende antwoordmachines, die zoekopdrachten van gebruikers vervangen zoals die vroeger misschien werden uitgevoerd in traditionele zoekmachines. Dit zal bedrijven dwingen om hun go-to-market channelstrategie te heroverwegen naarmate GenAI wordt geïntegreerd in alle aspecten van het bedrijf.”
 
Het instituut wedt ook dat de algoritmen van zoekmachines meer waarde zullen hechten aan de kwaliteit van content om de kwantiteit die door AI wordt gegenereerd te compenseren. “Met andere woorden, de SEO-strijd gaat door, maar met minder winnaars”, vat Numerama samen. “De sites die door Gemini worden gebruikt om een vraag te beantwoorden, zullen meer  aan reach winnen, terwijl artikelen die te laag in de lijst staan minder zullen worden geraadpleegd. Google heeft echter één vraag niet beantwoord: hoe zal de AI een antwoord genereren als verschillende sites sluiten vanwege een gebrek aan inkomsten? We weten nog niet hoe Google van plan is deze paradox op te lossen.”
 
Hetzelfde dilemma geldt voor publishers, van wie sommigen AI-makers omarmen en anderen vinden dat deze laatste illegaal misbruik maken van hun content om verkeer af te leiden van de originele bronnen.

Archief / TECH