Fr

TECH

Vespucci, data-ontginner met onverwacht resultaat

Donderdag 18 April 2024

Vespucci, data-ontginner met onverwacht resultaat

Ken je Amerigo Vespucci? Da’s een Florentijnse ontdekkingsreiziger en zijn voornaam diende ter beschrijving van de Nieuwe Wereld die Columbus ontdekte toen hij op zoek was naar India als Amerika... Zijn verhaal inspireerde Michaël Dawant en Achraf Ait El Hadj om hun start-up Vespucci te noemen: die is immers gespecialiseerd in het onderzoeken van gegevens en het vinden van onverwachte resultaten.

Omdat ze al tijdens hun studies aan de Solvay Business School geïnteresseerd waren in de polarisatie die de sociale netwerken met zich meebrengen, lanceerden de twee partners een sociaal netwerk rond de actualiteit, een mobiele applicatie met als doel een eclectische gemeenschap te creëren die openstaat voor debat.

Als rasechte ingenieurs bogen ze zich over de massa data die de app genereert. Al snel snapten ze dat deze data het mogelijk maakten een reeks parameters over het gedrag van de gebruikers te identificeren, maar zonder ze te kunnen verklaren. Waarom wordt een passieve gebruiker opeens actief? Waarom reageert hij op een publicatie. Een gewone data-analyse volstaat niet om dit soort vragen te beantwoorden.

Dit gegeven triggerde hun nieuwsgierigheid en dus mobiliseerden de ondernemers in spe de statistische expertise van de universiteit om modellen te bouwen die deze vragen wel zouden kunnen beantwoorden en data verwerken, statistische correlaties distilleren en objectieve antwoorden leveren.

Tegelijk gingen ze op zoek naar financiering om hun app te ontwikkelen. Verrassend genoeg gaven de investeerders meer blijk van belangstelling in de statistische modellen dan in de app zelf. De informatie die de modellen genereerden, bleek cruciaal voor de ontwikkeling van de start-ups die ze steunden.

Pragmatisch gooiden de twee oprichters het over een andere boeg, waarbij ze de app lieten vallen en zich concentreerden op hun modellen. Eenmaal hun diploma op zak stelden ze een eerste iteratie op punt. Dat MVP (Minimum Viable Product) wekte de interesse van investeringsfondsen en business angels, waardoor ze zo'n 800.000 euro konden ophalen. Hierdoor kon het team twee ontwikkelaars toevoegen, de modellen verfijnen om ze bruikbaar te maken voor niet-wetenschappers en het toepassingsgebied uitbreiden. Zo bouwden ze een oplossing die in staat is om gegevens te verwerken van elk type website of webapp en van tools voor datamanagement.
“Vandaag is Vespucci operationeel en biedt het een hele reeks templates en modules waarmee klanten hun data kunnen analyseren en het gedrag van hun gebruikers kunnen begrijpen,”, aldus Michaël Dawant.

Het platform kan een groot aantal activatievragen beantwoorden – zo kan het de churn analyseren – en stelt productmanagers in staat om het klanttraject te begrijpen en te achterhalen waarom een gebruiker een bepaalde actie onderneemt.

Michaël Dawant: “Onze oplossing is met name gericht op digitale start-ups die op zoek zijn naar inzichten die hen helpen bij het ontwikkelen van hun producten, maar biedt ze ook materie om hun financiële sponsors te overtuigen hen te blijven steunen.”

Van product- naar marketinganalyse

De twee ondernemers zijn niet van plan het hierbij te laten. Op dit moment is Vespucci in gesprek met de productmanager die hen moet helpen met het daadwerkelijke ontwerp van het product. “Ons volgende doel is om de gegevens die Vespucci verwerkt te kunnen gebruiken om marketingacties te lanceren, zoals retargeting of het sturen van de juiste boodschap naar de juiste persoon”, aldus de oprichters.

Ook willen ze de data inzetten om de marketingacties te analyseren, hun rendement te meten en het marketingteam te helpen om zijn budget te beheren.

Operationele lancering

Vespucci is nog in previewmodus: het kan alleen worden gebruikt door de investeerders of hun netwerken, maar zal officieel worden gelanceerd en publiek beschikbaar zijn op 13 mei. Tot die tijd is het al mogelijk om een account aan te maken en te beginnen met data in te voeren.

Voor deze lancering richten de twee oprichters zich niet op een bepaald grondgebied, wat gebruikelijk is voor dit type activiteit die door zijn aard in alle uithoeken van de wereld kan worden gebruikt. “Onze filter is eigenlijk de maturiteit van de bedrijven die het willen gebruiken. Vespucci richt zich op bedrijven die een bepaald niveau van technologische stack hebben en al enige controle over hun data hebben”, besluit Michaël Dawant.

Archief / TECH