Fr

TECH

Pieter Van Leugenhagen (yondr) over spatial computing: "Dit wordt de grootste revolutie na mobile computing"

Donderdag 18 April 2024

Pieter Van Leugenhagen (yondr) over spatial computing:

Joepie! We hebben er een nieuw buzzword bij. ‘Spatial computing’ ofte ‘ruimtelijk computergebruik’ is een van de verschillende technieken voor interactie tussen mens en computer, waarbij de gebruiker de indruk krijgt dat ze plaatsvindt in de echte wereld, in en rond zijn natuurlijke lichaam en fysieke omgeving, in plaats van virtueel en op zijn scherm. “Dit wordt de grootste revolutie na mobile computing”, zegt Pieter Van Leugenhagen, co-founder en managing partner van yondr over het nieuwe fenomeen.

En hij weet waarover hij het heeft. Niet alleen wijdde hij een boek aan de metaverse, yondr is ook al jaren actief in VR, AR en andere virtuele werelden. Het bedrijf uit Beveren legt zich de laatste tijd specifiek toe op 3D-content in immersieve en gamified universa. Tot de recente krachttoeren behoren bijvoorbeeld bijzonder geslaagde experimenten rond Camille voor JBC en met Pukkelpop voor Proximus in Roblox en een experience voor McDonald’s op de Vision Pro van Apple.

Van Leugenhagen was ook de eerste Belg die naar New York afreisde om bij de lancering van de Apple Vision Pro aan te schaffen. Dat deed hij niet zomaar: “Apple is nooit de first mover als het gaat om technologie”, aldus de specialist. “Wel is het bedrijf de gamechanger die als een katalysator werkt. In het verleden hebben ze met hun lanceringen meermaals al bestaande technologie uit de markt geconcurreerd.”

Hoog tijd dus dat bedrijven nadenken over de inburgering van 3D en hoe digital kan blenden in de fysieke omgeving van de gebruiker. De use cases zijn uiteraard te vinden in entertainment, maar ook op de werkvloer en in communicatie of voor websites en e-commerce. “Zo ontwikkelde een merk als Decathlon een spatial app met productcategorieën: die maakt het mogelijk om een tent die je overweegt te kopen eerst virtueel op te zetten in je woonkamer om te zien hoe groot ze precies is en hoeveel plaats ze biedt. De mogelijkheden zijn legio. Niet alleen voor winkels, maar ook voor opleidingen en in sales: je hoeft geen brochures meer te tonen, je kunt je materiaal virtueel laten installeren.”

Helaas is het nog even wachten voor de Vision Pro bij ons beschikbaar wordt. “Voor de reclamesector is het alvast goed om te weten dat spatial computing waanzinnige merkervaringen zal mogelijk maken die verdergaan dan reclame”, besluit Van Leugenhagen. “In entertainment zal het dan weer een speerpuntfunctie hebben, omdat daar zich eyeballs bevinden en je dus zal kunnen adverteren.”
Ondertussen kunnen merken experimenteren met de technologie om te tonen dat ze mee zijn met de nieuwste hypes. “Zo zijn ze klaar tegen dat spatial computing binnen dit en drie jaar uitgegroeid zal zijn tot een nieuw medium om een verhaal te vertellen. Met de nieuwste iPhones kun je vandaag al spatial video’s maken. Ik denk dat er nieuwe apps komen waar mensen user generated content in 3D zullen kunnen posten: dan is het hek pas echt van de dam”, besluit Pieter Van Leugenhagen.
 

Archief / TECH