Fr

TECH

De revolutie van display advertising, door Nicolas Bataille

Donderdag 11 April 2024

De revolutie van display advertising, door Nicolas Bataille

We schrijven 1998, het einde van de 20ste eeuw. Ik volg een master reclame aan het IHECS. Mijn stage doe ik bij Digital Age Design (DAD) dat opgericht is door Benoît Lips. Indertijd was DAD het enige Belgische digitale bureau. Het was een zeer inspirerende tijd voor mij. Ik voelde me al snel als een vis in het water in deze sector die twee van mijn passies, IT en marketing, combineert. Mijn rol als stagiair bij DAD bestond vooral uit het maken van geanimeerde GIF reclamebanners voor een van de enige online adverteerders op dat moment: Skynet.be (#nostalgie).
In 2001, een paar jaar later, werden we met Creaxial, mijn bureau dat zich vijftien jaar lang specialiseerde in online marketing, experts in het creëren van bannering campagnes, meer bepaald in alles wat dit destijds aan specifieke vaardigheden vereiste: het concept bedenken, de behoorlijk restrictieve IAB-richtlijnen respecteren, de creatie aantrekkelijk en dynamisch maken, zorgen voor conversie (de CTR), de verschillende formaten beheren volgens het mediaplan en, tot slot, alles dupliceren en de vertalingen integreren in onze tweede landstaal. Kortom, heel wat werk!

Ik schrijf dit in 2024 om je te vertellen wat je wellicht al voelt aankomen: generatieve AI brengt een revolutie teweeg in de aanpak van digitale displaycampagnes.
 
De creatieve en voorstelstrategie gestimuleerd door AI zorgt voor snelheid en rijkdom in campagnevoorstellen aangepast aan elk kanaal. Snelle geautomatiseerde hyperpersonalisatie laat toe om de productie- en creatieve budgetten niet te laten exploderen. Het cureren van gegenereerde content is volgens mij een van de beroepen voor de toekomst in onze sector.
 
Deze week heb ik Adcreative.ai en Pencil.ai voor u getest. Met deze twee platformen kunnen marketeers de grenzen van creativiteit en efficiëntie verleggen bij het ontwerpen en beheren van online campagnes. We zullen hier niet ingaan op alles wat te maken heeft met budget en tewerkstelling, maar het is duidelijk dat dit een skill is die door de adverteerder zal worden geïnternaliseerd, als dat nog niet is gebeurd.

Adcreative.ai onderscheidt zich door zijn vermogen om automatisch sterke reclamecontent te genereren, op basis van vooraf bepaalde modellen en intelligente algoritmen. Dankzij de diepgaande data-analyse en de kennis van markttrends (insights) kan het een verscheidenheid aan advertentieformaten creëren die zijn aangepast aan elk platform, of het nu gaat om banners, video’s of tekstberichten.
 
Nogmaals, wat telt, is dat je snel zal kunnen kiezen uit het creatieve aanbod op basis van de doelstellingen en kanalen.

Ik testte de tool voor dit MM-artikel en vulde drie velden in op een formulier. Ik kreeg meer dan 100 lay-outs in een formaat te zien! De uitdrukking ‘kiezen is verliezen’ was nog nooit zo van toepassing...
Maar de AI gaat nog verder om ons te begeleiden bij onze selectie. Het geeft een conversiescore op 100, die moet helpen de creatie te kiezen die de meeste impact zal hebben. Ik weet niet waar Adcreative deze informatie vandaan haalt, gewoon op basis van een lay-out... Big data ongetwijfeld.
Zodra de creatie is gekozen, stelt het platform een reeks formaten voor op basis van dezelfde configuratie. We kunnen dan in nog geen vijf minuten een creatie produceren in tien verschillende formaten (verticaal, vierkant, liggend, microbanner, enz.). Creaxial had vroeger meerdere dagen nodig om dat materiaal aan de klant te kunnen voorstellen.

Ook Pencil.ai biedt een krachtige samenwerkingsinterface om de creatie van visuele en interactieve content te vereenvoudigen en te optimaliseren. Het handige aan Pencil is dat je alleen maar de link naar een productpagina op je e-commercesite hoeft in te geven voor het genereren van een multi-format campagne in minder dan een minuut. De tool baseert zich op de branding van de site, de afbeeldingen en tekst van het product en natuurlijk de prijs. Je kan dus jongleren met een groot aantal voorstellen en er zelfs meerdere gebruiken om de campagne te personaliseren.
 
Marketeers zijn ook verwend op het vlak van distributie en tracking. Het platform stelt voor om de API aan je sociale netwerken te koppelen om aldus de insights van de campagnes te monitoren en in realtime de creaties aan te passen voor A/B/C/D/… automatische tests die in minder dan vijf minuten tijd kunnen worden geconfigureerd op basis van performance monitoring. De aanbevelingen van mediabureaus zullen dus aangepast moeten worden...
Door dit soort tools in hun arsenaal te integreren, kunnen marketeers de complexe uitdagingen van digitale marketing vol vertrouwen en op een efficiënte manier aangaan. Deze platformen laten toe om reclamecampagnes te creëren die dynamischer en gepersonaliseerder zijn en beter inspelen op de veranderende behoeften van hun doelgroep. Door te kiezen voor een generatieve AI-aanpak kunnen marketeers niet alleen hun creatieve inspanningen optimaliseren, maar ook hun ROI maximaliseren en hun businessdoelstellingen behalen.
 
Ik ben er echter niet zeker van dat display advertising nog een mooie toekomst voor zich heeft wat betreft de websites. Adblockers zijn steeds meer geïntegreerd in onze surfervaringen en advertentieformaten op sociale media worden alsmaar doeltreffender en dominanter. De goede oude tijd waarin mijn vriend en Hi-Media baas Michel Pigneret me “geanimeerde banners onder de 40kb” bestelde, is definitief voorbij.

Archief / TECH