Fr

TECH

Google treedt (eindelijk) uit de schaduw van ChatGPT, door Nicolas Bataille

Woensdag 28 Februari 2024

Google treedt (eindelijk) uit de schaduw van ChatGPT, door Nicolas Bataille

Aan het begin van 2024 stel ik vast dat de G van GAFAM aarzelt, treuzelt en zich bijna positioneert als een challenger op het gebied van AI, iets wat we niet gewend zijn van Google.
 
DeepMind, LaMDA, PaLM, Bard, Gemini 1.0, Lumiere, MusicLM, Gemini 1.5 Pro, en onlangs Gemma … ook als je er elke dag mee bezig bent, is het niet makkelijk om hun releaseschema bij te houden.
 
Bovendien kregen ze af te rekenen met een ‘bad buzz’ na de gemanipuleerde demo van Gemini 1.0 en onlangs opnieuw na de aanmaak van portretten die in het geheel niet overeenkomen met de historische werkelijkheid (dat krijg je als AI bepaalde principes van het wodedom toepast).
 
Maar ondanks deze laatste misser sloeg de aankondiging door Google vorige week dat het met ‘Gemini Pro 1.5’ – zijn meest geavanceerde AI tot dusver – in als een bom. Eindelijk!
 
Gemini 1.5 Pro, zowat ChatGPT op epo, is ’s werelds krachtigste, snelste en “slimste” AI-taalinterface. Hij analyseert en reageert sneller en nauwkeuriger dan elke andere bestaande oplossing.
 
Er zijn momenteel twee Gemini-producten op de markt: Gemini 1.0 en Gemini 1.5 Pro.
 
Laatstgenoemde is nog steeds alleen beschikbaar voor een klein aantal power-users die hun tests delen op de netwerken. Gemini 1.0 is openbaar beschikbaar, als gratis versie of als volledige versie met een abonnement dat vergelijkbaar is met ChatGPT4 (20 euro/maand).
 
Maar wat is het grote verschil tussen de twee en waarom hebben we het eindelijk over een ongeëvenaarde leidende positie in de sector?
 
Het is een kwestie van tokens, en dus van context.
Een token is een basiseenheid van informatie in een taalmodel. Het kan een woord, een teken, een zin of een reeks tekens zijn.
 
Tokens worden gebruikt om taal weer te geven in een formaat dat door machines kan worden begrepen. Als onderdeel van LLM's stellen ze modellen in staat om onze taal te leren en te begrijpen.
 
De prestaties van Gemini 1.5 Pro hebben indruk gemaakt op de hele sector, met negen keer de rekenkracht en dus contextanalysekracht van ChatGPT4 (1M tokens).
 
In deze demo is Gemini 1.5 met name in staat om een stomme film van 44’ in zijn geheel te analyseren en in slechts enkele seconden een timestamp te vinden voor elke passage die wordt beschreven in tekst of zelfs een eenvoudige tekening.
Als je aan het hoofd staat van een ecosysteem zoals dat van Alphabet, liggen de concurrentievoordelen ook in bepaalde functies die de platforms van Google met elkaar verbinden. Vooral inzake search.
 
Zelfs als het concept vergezocht of zelfs dystopisch lijkt (als je bij Google nagaat waarmee de AI van Google als antwoord komt), is het nog steeds een pluspunt, omdat het toegang biedt tot 'menselijke' bronnen en interne verificatie van de tekst die via de zoekfunctie van Google.com wordt gegenereerd.
Tot slot blijft de strategie om alles te koppelen aan de Google-suite naar mijn mening de beste manier om gebruikers in de watten te leggen en ze te behouden. Net zoals Microsoft probeert te doen met Copilot (OpenAI) binnen zijn Office suite.
 
Deze AI-functies omvatten nieuwe manieren om tekst te genereren, samen te vatten en erop te reflecteren met AI in Google Docs, de mogelijkheid om volledige e-mails te genereren in Gmail op basis van korte kernpunten van de gebruiker, de mogelijkheid om met AI gegenereerde afbeeldingen, geluiden en video's te produceren ter illustratie van presentaties in Slides...
 
Maar bijt Google uiteindelijk niet in zijn eigen staart door te proberen altijd en overal te zijn? Kannibaliseert Google niet een groot deel van zijn grootste bron van inkomsten, search engine marketing?
 
Waarom zou ik op Google zoeken als ik mijn antwoorden in Gemini heb, gratis, zonder adwords?
 
Kortom, laten we niet te naïef zijn en onszelf de juiste vraag stellen: zullen de resultaten die door AI gegenereerd worden op een dag voorzien worden van reclame, zoals in Search?
 
Volgende week heb ik het over geluid! Muziek, soundtracks, voice-overs... AI in audio is een feit en koplopers zoals ElevenLabs en Synthesia onderscheiden zich al.

Archief / TECH