Fr

TECH

Jobs, jobs, jobs?!, door Nicolas Bataille

Donderdag 8 Februari 2024

Jobs, jobs, jobs?!, door Nicolas Bataille

Het concept van kunstmatige intelligentie omvat het leren op basis van gegevens, het oplossen van complexe problemen en, ondanks de mening van de IBM-specialisten in 1979, het nemen van strategische beslissingen.

Centraal in het hele business-ecosysteem blijkt AI daarom een essentiële pijler voor groei en organisatorische efficiëntie. De integratie ervan in bedrijfsprocessen optimaliseert niet alleen de bedrijfsvoering, maar verruimt de horizon ook naar nieuwe, nog onontgonnen domeinen binnen de economie.

Met de voortdurende en exponentiële evolutie van deze technologie wordt de rol van AI in de bepaling van hoe de toekomst van de economische wereld er zal uitzien cruciaal. Morgen zal worden gekenmerkt door verbeterde productiviteit, lagere kosten en de opkomst van innovatieve markten.

Volgens mij hebben we te maken met een regelrechte vierde industriële revolutie (de digitalisering van informatie), 25 jaar nadat internet ons leven overrompelde.
De eerste industriële revolutie verving repetitieve en vermoeiende fysieke taken, zoals die van de Ford-arbeider in de jaren 1920 die honderden keren per dag dezelfde bout op dezelfde plek moest vijzen. Deze revolutie, aangedreven door de opkomst van LLM's (Large Language Models), zal onder andere de geestelijke arbeid voor analyse, onderzoek en beheer uitdagen.

En dat verandert het hele perspectief. Jessica Apotheker heeft het over de ‘Productivity Revolution’ in haar Ted Talk over de toekomst van marketing eind 2023.

De automatisering van intellectuele taken baart daarom terecht zorgen over de vervanging van veel banen, wat een gespannen debat op gang brengt op de werkvloer en bij analisten. Hoewel deze technologieën zorgen voor meer efficiëntie en innovatie, vormen ze duidelijk een uitdaging voor de intrinsieke organisatie van onze moderne samenlevingen. En dan hebben we het nog niet eens over de enorme uitdagingen op het gebied van cyberveiligheid, auteursrecht en milieu.

Maar ondanks het vooruitzicht van een door elkaar geschudde professionele toekomst, genereert AI toch nieuwe carrièremogelijkheden: het onderhoud van IT-omgevingen, data-analyse, beheer en implementatie van tools. AI verrijkt ook veel beroepen en versterkt menselijke capaciteiten in plaats van ze te vervangen, op gebieden zoals medische diagnostiek, financieel advies en de creatieve sector.

Om de kloof tussen de huidige banen en de toekomstige behoeften van de arbeidsmarkt te overbruggen, zijn de ontwikkeling van nieuwe vaardigheden en omscholing van het grootste belang. Het is noodzakelijk dat werknemers in risicosectoren de kans krijgen om nieuwe vaardigheden te verwerven die aansluiten bij de veranderende arbeidsmarkt.

Maar zal dit genoeg zijn om het banenverlies op korte termijn te compenseren? Ik denk het niet.

Het debat over het universele basisinkomen zal ongetwijfeld (opnieuw) op tafel moeten worden gelegd door onze politieke beleidsmakers en het bedrijfsleven. Regeringen zullen moeten leren om hun werkingskosten, structuren en organisaties te optimaliseren om het concept van een universeel basisinkomen tastbaar te maken.

Nicolas Sarkozy's leidmotief voor zijn presidentiële campagne in 2007 was “Meer werken om meer te verdienen”. 18 jaar later moet dat concept volledig worden omgedraaid.

Als mensen vragen of dit alles me niet beangstigt, antwoord ik altijd: “Ja, daarom ben ik er zo in geïnteresseerd”.

Elke week presenteer ik hier voortaan AI-tools per categorie van strategische behoefte of specifieke sector. In ‘Voor u getest’ modus. Bedoeling: MM-lezers deelgenoot te maken van tools en oplossingen die een impact hebben op organisaties, marketing en communicatie.

Volgende week hebben we het over verbluffende videotools als Lumiere, HeyGen, Runway gen2, Video Maker, enzovoort.

Archief / TECH