Fr

BRANDS

GAIA zit achter de veren van McDonald's

Maandag 2 September 2024

In België hebben talloze horeca- en supermarktketens al het ‘Better Chicken Commitment’ van GAIA ondertekend waarmee ze beloven om geen kippenvlees meer te verkopen van dieren die in erbarmelijke en wrede leefomstandigheden gekweekt worden. McDonald’s is een van de weinige grote ketens die de overeenkomst weigert te ondertekenen.

In een poging om de fastfoodgigant te overtuigen, maar ook om het publiek te informeren over de intensieve kippenteelt, heeft GAIA een campagne gelanceerd die de Happy Meal parodieert. Dat is de beroemde box met het kindermenu die de Amerikaanse keten sinds eind jaren 70 verkoopt.

De ‘Unhappy Meal’ box van GAIA, een macabere kopie van de iconische rode en gele box, bevat een portie gefrituurde kippenpootjes in plaats van chicken nuggets, inclusief kippenkoppen, en dat op een bedje van kippenbloedsaus.

De hele campagne wordt gevoerd op de sociale media en gebruikt alle communicatiecodes van McDonald’s. Het doel is om de doelgroep van de keten te bereiken. Er staat ook een website met een soortgelijke tone of voice op het programma.

Verder werd op 29 augustus een choquerende actie georganiseerd buiten het McDonald’s restaurant op het Beursplein in Brussel. Daarbij deelde Ronald McDonald’s enkele honderden ‘Unhappy Meals’ boxen uit aan voorbijgangers en klanten van het restaurant...

Archief / BRANDS