Fr

BRANDS

Visit Oslo spaart zichzelf niet in city marketingcampagne (by Focalys)

Woensdag 25 September 2024

Visit Oslo spaart zichzelf niet in city marketingcampagne (by Focalys)

Om de charme van de Noorse hoofdstad bij toeristen van over de hele wereld te promoten, heeft Visit Oslo een wel heel origineel idee bedacht. De toeristische dienst verspreidde in juni een opmerkelijke campagne die de spot dreef met de stad.

Visit Oslo verspreidde de eigenzinnige spot met als titel ‘Is it even a city?’ op YouTube en de sociale media. Daarin zien we Halfdan, een dertiger geboren in Oslo, die door de straten van de stad dwaalt en haar zogezegde ‘minpunten’ opsomt, te beginnen met deze mededeling: ‘Ik zou hier eerlijk gezegd niet op vakantie komen’. Vervolgens klaagt onze held dat alles in zijn stad te toegankelijk is (restaurants, cultuur, wandelingen, enz.), iets wat elkeen natuurlijk geweldig zou vinden, zoals het feit dat het in Oslo nooit een probleem is om een tafel in een goed restaurant te krijgen of om de koning van Noorwegen op de hoek van de straat tegen het lijf te lopen. Dat zijn privileges die volgens Halfdan exclusief voorbehouden zouden moeten zijn aan beroemdheden.

Door te kiezen voor deze onconventionele campagne die breekt met de codes in de toeristische sector, is Visit Oslo erin geslaagd om zich in de kijker te zetten. In slechts een paar dagen tijd noteerde de video meer dan 10 miljoen online views met daarbij bijna uitsluitend positieve reacties. Talloze internetgebruikers omschreven het initiatief als de beste toerisme-advertentie die ze ooit hebben gezien. Het succes toont nog maar eens aan dat gedurfde marketing wordt beloond.

Archief / BRANDS