Fr

BRANDS

Creatives for Harris: advertising think tank ten dienste van Kamala

Zondag 25 Augustus 2024

Creatives for Harris: advertising think tank ten dienste van Kamala

Zoals bleek uit een recente analyse van WARC, zullen de reclame-uitgaven voor de Amerikaanse presidentsverkiezingen meer dan 15 miljard dollar bedragen, met een verwachte recordinvestering van ongeveer 16 miljard dollar. Dat is een stijging van meer dan 40% ten opzichte van 2020.
 
Volgens WARC zijn deze uitgaven aanzienlijk gestegen sinds de Democratische tandem bestaande uit Harris-Walz zijn intrede deed: de extra investeringen kwamen vooral de sociale netwerken ten goede. Democraten en Republikeinen zullen er naar verwachting meer dan 3,5 miljard dollar investeren.

Maar er is meer. Naast tv-campagnes op lineaire kanalen, die de hoeksteen blijven voor de spindoctors van Harris en Trump (goed voor 70% van de budgetten), past de mediamix van de kandidaten zich ook aan veranderende consumptiepatronen aan: zo trekken CTV en streaming steeds meer uitgaven naar zich toe. Dat heeft veel te maken met hun lagere kosten, maar vooral ook met de targetingmogelijkheden die deze kanalen bieden.
 
En natuurlijk is er nog de mondelinge reclame door aanhangers van beide kampen. In dit opzicht, is Kamala Harris erin geslaagd om in slechts een paar dagen een buitengewoon momentum te creëren. In die mate zelfs dat de aanslag op Trump verloren lijkt te zijn gegaan in de nevelen van de tijd, zoals een Amerikaanse columnist schreef.
 
Time meldt dat amper een paar uur nadat Joe Biden zijn terugtrekking had aangekondigd, 44.000 zwarte vrouwen via Zoom bij elkaar kwamen en meer dan een miljoen inzamelden voor de campagne van Harris. De volgende dag deden zwarte mannen hetzelfde, met vergelijkbare resultaten. Het inspireerde blanke vrouwen om zich ook te mobiliseren, wat resulteerde in de grootste Zoom-bijeenkomst in de geschiedenis. Er werd meer dan 8,5 miljoen dollar opgehaald in minder dan 24 uur. “Dit is nog maar het topje van de ijsberg. Er zijn meetings voor queer zwarte mannen, Zuid-Aziatische vrouwen, Latino's, aboriginal vrouwen, blanke mannen, you name it.”
 
Ook op het appel: de ‘White Dudes for Harris’ (aangevoerd door acteur Jeff Bridges - aka The Big Lebowski) en alle ‘grassroots affinity groups’ die zich de afgelopen weken vormden ter ondersteuning van Kamala. Het bracht twee professionals uit de reclamesector op het idee om ‘Creatives for Harris’ te lanceren.
 
Volgens Ad Age hebben al meer dan 500 creatieven gereageerd op de oproep van Britton Taylor, voormalig strateeg bij Wieden+Kennedy (die onder andere meewerkte aan ‘The Man Your Man Could Smell Like’ voor Old Spice), en zijn sidekick Jonathan Jacobs, oprichter van Digital Natives.
 
Hun bedoeling? Innovatieve ideeën genereren die kunnen helpen om de balans te doen doorslaan ten gunste van het Democratische duo. Dat kan enerzijds door andere groepen met een gedeelde affiniteit te ondersteunen bij hun creatieve noden, anderzijds door open mandaten te geven aan deze communities om samen te werken rond pro-Harris thema's en zich meer specifiek te richten op de swing states. Alle aanvragen en aanbiedingen - zowel intern als extern - zullen per e-mail en een Slack-kanaal gedeeld worden. Dat laatste zal ook dienen als plek voor brainstormsessies en workshops.
 
Taylor en Jacobs hebben zich omringd met andere ervaren strategen, creatieven, designers en marketeers, onder wie CD's Caprice Yu (ex McCann, BBH, 180 Amsterdam) en Gwendolyne Echenagucia (ex TBWA/Chiat\Day) en CMO Epiphany Perez (Live Nation). Om nog maar te zwijgen van politieke communicatieprofessionals als Mark Linton, een voormalig adviseur van Obama.
 
De oprichters van Creatives for Harris beschrijven zichzelf als ‘facilitators’, niet als managers. “Hoewel ze advies en contacten geven, verwachten ze dat de leden van de groep het initiatief nemen om ideeën te bedenken en te produceren... zonder budget”, aldus Ad Age.
 
Misschien kunnen ze voor dat laatste aspect  raad vragen aan de Belgische creatieven: die zijn dat gewend.

Archief / BRANDS