Fr

TECH

Uitgaven in mobile apps noteren sterke groei

Woensdag 29 Januari 2025

Uitgaven in mobile apps noteren sterke groei

Sensor Tower, gespecialiseerd in de analyse van de mobile markt, publiceerde onlangs zijn ‘State of Mobile 2025’. Dit zeer gedetailleerde rapport onderzoekt een groot aantal parameters, waaronder veranderingen in de populariteit van apps, de bestede tijd en uitgaven van gebruikers in 2024.

Instagram, TikTok en WhatsApp staan in de top drie, gevolgd door Facebook en Temu, en dit over alle apps heen. Met Threads nog op de achtste plaats is Meta de populairste uitgever, gevolgd door Google en ByteDance. Het rapport laat een lichte daling in downloads zien, meer bepaald een daling van 1% ten opzichte van 2023, met een volume van 136 miljard op jaarbasis.
Dit heeft echter geen invloed op de bestede tijd in de apps. Die is met 5,8% gestegen tot meer dan 500 uur per persoon en per jaar. Dat is gemiddeld 3,5 uur per dag. Gemiddeld gebruiken mobiele gebruikers zeven apps per dag en 26 per maand (+9,2%).

Wat betreft het aantal maandelijks actieve gebruikers (MAU) staat YouTube bovenaan, gevolgd door Chrome en Facebook.

Tot slot is het de In-App omzet die de grootste groei noteert ten opzichte van het jaar ervoor. In 2024 steeg hij met 12,5% tot 150 miljard dollar (of 285.000 dollar per minuut). Het podium wordt hier bevolkt door TikTok, YouTube en Google One. Aldus komt ByteDance bovenaan de lijst te staan van best presterende uitgevers wat betreft het genereren van inkomsten en dit dankzij TikTok en CapCut.  Daarna volgen Google met YouTube en Disney met Disney+.
Het rapport, dat lange tijd gedomineerd werd door games, benadrukt de daling in dit segment, meer bepaald ten gunste van AI apps – met ChatGPT op kop, gevolgd door Gemini en Doubao, de chatbot van ByteDance. De downloads van chatbots en generatieve AI-tools in dit segment zijn gestegen van 800 miljoen naar bijna 1,5 miljard, en de inkomsten zijn bijna verdrievoudigd, van 445 miljoen dollar naar 1,3 miljard dollar.

Het duo Temu/Shein is, weinig verrassend, de uitblinker in het Retail segment.

Archief / TECH