Fr

BRANDS

Le Pain Quotidien kloont zijn oprichter in AI

Donderdag 8 Augustus 2024

Le Pain Quotidien kloont zijn oprichter in AI

In samenwerking met zijn digitale partner November Five heeft Le Pain Quotidien Alain.AI ontwikkeld. Dat is een tool waarmee het brein van oprichter en creatief directeur Alain Coumont in artificiële intelligentie wordt gegoten.

Alain.AI wordt gepresenteerd als de eerste 'digital twin' van een ondernemer in de culinaire wereld. De tool kan nieuwe recepten ontwikkelen die gebaseerd zijn op de culinaire tradities van het merk, maar ook gelokaliseerd kunnen worden of aangepast naar voedingsvoorkeuren.

De recepten die gegenereerd worden door Alain.AI blijven trouw aan de gekende smaken van Le Pain Quotidien. Het initiatief gaat verder dan de vestigingen van Le Pain Quotidien wereldwijd. In de nabije toekomst zullen ook de trouwste klanten van het Tartine Club-programma toegang krijgen tot Alain.AI om thuis de recepten van Le Pain Quotidien na te bootsen.

Het systeem bestaat momenteel uit een uitgebreide inventaris van 10.000 recepten van Le Pain Quotidien, en kan diverse talen, maateenheden (imperiaal/metrisch) en lokale keukenapparatuur interpreteren. Bovendien toont Alain.AI de presentatie van de gerechten en schrijft het programma de trainingmanuals en handleidingen voor het keukenpersoneel.

Dankzij Alain.AI slaagt de keten erin om een broodje in Leuven en New York op exact dezelfde manier te bereiden en presenteren. In totaal kunnen 214 vestigingen in 19 landen zo recepten lokaliseren naar de smaak van het land, zonder de kenmerkende smaken en stijl van het merk te verliezen.

Alain.AI is verrijkt met drie belangrijke tools: Menumaker (het creëren van seizoensgebonden menu’s uit de receptencatalogus, compleet met ingrediëntenlijsten voor inkoop en gedetailleerde handleidingen voor stapsgewijze bereiding); ‘Experimentele Keuken’ (de ontwikkeling van en het experimenteren met nieuwe, nog niet gepubliceerde of afgeronde recepten), ‘Receptcreatietool’ (het genereren van nieuwe recepten op basis van catalogusgegevens of from scratch met behulp van ChatGPT-achtige instructies). 
Uiteindelijk is het de bedoeling om gegevens uit consumentenonderzoek te integreren om de suggesties nog verder te verbeteren. Als uit de data bijvoorbeeld blijkt dat klanten graag humus op hun broodjes eten, zal de receptengenerator dit vaker toevoegen.

Le Pain Quotidien benadrukt dat ook de klant een digitale kopie van zichzelf in Alain.AI zal krijgen, dit dankzij de integratie van consumentenonderzoekgegevens. Zo kan Alain.AI direct inzichten bieden over de mogelijke reacties van consumenten op nieuwe ideeën, en effectief een ‘digitale tweeling’ van de trouwe klant creëren.

Archief / BRANDS