Fr

BLUE

Lef als sleutel voor duurzaam succes, door Griet Byl (MM)

Vrijdag 28 Juni 2024

Lef als sleutel voor duurzaam succes, door Griet Byl (MM)

Op 11 juni bracht Sench, het eco-enthousiaste project van Sabrina Bulteau en Valentine Cossée, in samenwerking met La Smala en de Solvay Business Schools Alumni, zijn leden samen voor een Conscious Talk over de waarde van lef in de overgang naar een duurzamere en succesvollere business.

“Het is niet door mensen bang te maken dat je ze in beweging krijgt. Niet iedereen kiest voor meer duurzaamheid via dezelfde weg”, aldus Sabrina Bulteau bij wijze van inleiding. Vandaar het belang van inspirerende voorbeelden, zoals de drie sprekers van de avond, elk actief binnen een heel ander domein.

De eerste gast, en niet de minste, was Sophie Robert-Velut, COO van Laboratoires Expanscience. Onder haar verlichte leiding is de groep, die je misschien kent van het merk Mustela, veranderd in een regeneratieve onderneming. Dat gebeurde door de invoering van een aantal even diepgaande als op het eerste gezicht ongehoorde veranderingen.

“We zijn begonnen met de afschaffing van alle overbodige producten uit ons assortiment en we hebben ook komaf gemaakt met de producten die schadelijk waren voor de planeet en niet langer overeenstemden met onze ethische waarden”, aldus Robert-Velut. Het beste voorbeeld van deze keuze is de nakende verdwijning van de vochtige doekjes, “ondanks de impact op de verkoop en het feit dat ouders nog niet klaar zijn om hun gedrag aan te passen. Maar ons voorbeeld kan andere merken alleen maar aanmoedigen om hun producten groener te maken. Andere maatregelen zijn een diepgaand onderzoek naar de logistiek van de groep en het in mindering brengen van de CO2-uitstoot, uitgedrukt in euro's, op de balans.” Gevolg van deze laatste maatregel: iedereen springt sindsdien zeer nauwgezet om met zijn CO2-voetafdruk.

Tweede gast was Jean-Philippe Michaux van Puratos. Deze internationale groep, die gespecialiseerd is in ingrediënten en diensten voor de bakkers-, banketbakkers- en chocolade-industrie, heeft van ecologische en sociale duurzaamheid net zo’n strategisch criterium gemaakt als van zijn financiële prestaties.

“Ik ben niet voor niets CFO en CSO”, aldus Jean-Philippe Michaux. Hij legde uit hoe Puratos erin slaagde om in tien jaar tijd een groot transformatieprogramma door te voeren om tegen 2025 CO2-neutraal te zijn en tegelijkertijd 23.000 producenten te betrekken bij zijn streven naar duurzaamheid. “Door middel van ons Cacao-Trace programma, dat gericht is op de productie van cacao van topkwaliteit waarvoor we onze klanten een premie in rekening brengen die volledig wordt terugbetaald aan de boeren, konden we een opwaartse spiraal creëren, waardoor we nu over een duurzaam model beschikken.”

Olivier de Cartier, co-CEO van Copains.group (gespecialiseerd in brood en banket), toonde tot slot hoe het industriële productiemodel kan worden heruitgevonden. Centraal in de aanpak van deze Waalse kmo staat het belang van de grondstof, met name door de aankoop van tarwe naar België te verplaatsen, het statuut van de spelers in de sector te verbeteren en de bodem te beschermen. “Ik wil dat mijn kinderen in een duurzame wereld leven”, zei de man, een uitspraak die wellicht het verlangen van het hele publiek samenvatte. “Onze aanpak kost ons 5% van onze omzet, maar dat betalen we met geluk. Bovendien werken we met een zeer vlakke structuur, zonder al te veel managementkosten. We zetten in op multi-lokale groei om te voorkomen dat we een grote fabriek worden en we beperken onze activiteiten tot een straal van 70 km.”

Of hoe functionele én emotionele parameters het verlangen naar meer duurzaamheid begerenswaardig en aantrekkelijk kunnen maken.

Archief / BLUE