Fr

BLUE

16% van de consumenten beschouwt duurzame ontwikkeling als sleutelfactor bij aankoop van nieuwe wagen

Dinsdag 30 Januari 2024

16% van de consumenten beschouwt duurzame ontwikkeling als sleutelfactor bij aankoop van nieuwe wagen

Voor Kantar is duurzame ontwikkeling niet slechts een modewoord; het is een belangrijke factor die de keuzes van consumenten direct beïnvloedt, met name in de automobielmarkt.
 
Dat blijkt uit een nieuw onderzoek van oktober vorig jaar bij meer dan 10.000 consumenten wereldwijd. Dat identificeerde de motivaties en gedragingen van consumenten op de veranderende automarkt en de waarde die zij hechten aan factoren als duurzaamheid.
 
Wereldwijd blijkt duurzame ontwikkeling een element te zijn waarmee consumenten rekening houden bij de keuze van het type auto dat ze willen kopen, aldus de auteurs van het onderzoek: 16% van de consumenten beschouwt duurzame ontwikkeling als een belangrijke factor bij hun keuze.
 
Dit cijfer verschilt echter aanzienlijk van regio tot regio - verrassend genoeg is duurzame ontwikkeling bijvoorbeeld het belangrijkst voor consumenten in de Verenigde Arabische Emiraten (23%) en het minst belangrijk voor die in Frankrijk (7%). Ook tussen generaties bestaan er grote verschillen.
 
Millennials zijn bijvoorbeeld het meest geneigd aandacht te hebben voor dit aspect: 20% van hen geeft prioriteit aan duurzame ontwikkeling bij de keuze van een auto, tegenover 11% van de boomers.
 
Het Kantar-onderzoek toont ook aan dat de keuze voor een elektrische auto niet alleen een technologische ontwikkeling is, maar ook een teken van wereldwijde toewijding aan verantwoordelijkheid voor het milieu: 40% van de mensen met een elektrische auto motiveert zijn aankoop voornamelijk door de wens om een positieve invloed op het milieu te hebben. En 48% van degenen die overwegen een elektrisch voertuig te kopen, deelt die motivatie.
 
In het algemeen gaat aandacht voor duurzame ontwikkeling in de autosector samen met het belang van verbeterde luchtkwaliteit en minder CO2-uitstoot die respectievelijk door 69% en 64% van de consumenten worden genoemd, ruim vóór verantwoorde afvalverwerking en recyclagepraktijken.
Een andere bevinding: over het algemeen heeft iets meer dan een kwart van de consumenten op de markt een sterke voorkeur voor een volledig elektrische auto. Er zijn echter iets meer mensen die de voorkeur geven aan hybride auto's: 28%. Volgens Kantar weerspiegelt dit het verlangen van consumenten om te evolueren naar een duurzamere impact op het milieu.
 
Net zoals consumenten steeds meer duurzame praktijken herkennen, nemen ze ook steeds meer maatregelen als reactie op de stijgende brandstofprijzen. Wereldwijd heeft 82% van de autobezitters actie ondernomen om hun uitgaven te verminderen. Consumenten rijden vaker minder en kiezen voor het openbaar vervoer.
GenZ (41%) en millennials (39%) kiezen het vaakst voor het openbaar vervoer om brandstof te besparen, tegenover slechts 25% van de boomers en 32% van genX. Ouderen kiezen vaker voor minder vaak in de auto te stappen om brandstof te besparen.

Meer info hier.

Archief / BLUE