Fr

BRANDS

Ook Dove neemt TikTok in het vizier

Maandag 13 Maart 2023

Ook Dove neemt TikTok in het vizier

Je kent wellicht de Bold Glamour-filter van TikTok. Er gaan almaar meer stemmen op om hem te doen verbieden. Ook Dove maakte er zijn nieuwe stokpaardje van in zijn #NoDigitalDistortion kruistocht.

Zoals onze collega’s van ADN uitleggen, “geeft deze ‘beauty’ filter je dikkere lippen en kleinere neusgaten, hij lift je wenkbrauwen, zet je jukbeenderen in de verf, zet je ogen aan, verscherpt je kaaklijn, … kortom, jij bent het nog wel, maar toch niet meer echt. Een Kardashian-versie van jezelf die onder handen genomen is door een plastisch chirurg of een professionele visagiste met veel talent.”

Volgens Dove kan deze filter, die al meer dan 15 miljoen keer werd gebruikt en die almaar populairder lijkt te worden, onze geestelijke gezondheid schaden en ons gevoel van eigenwaarde aantasten. Daarom roept het merk van Unilever zijn community van fans op om de filter te negeren (#TurnYourBack).

Volgens een onderzoek van Edelman voor Dove, zegt 38% van de meisjes dat ze niet kunnen voldoen aan de schoonheidsnormen die influencers op de sociale netwerken projecteren, en zegt 80% dat ze al voor hun 13de een filter hebben toegepast of een bewerkingsapp hebben gebruikt om hun uiterlijk op foto's te veranderen. Bovendien vindt een kwart van de meisjes met een laag lichaamsbeeld dat ze er niet goed genoeg uitzien zonder fotobewerking. Filters zijn voor 52% van de meisjes een onderdeel van het dagelijks leven geworden.

“Dit suggereert dat het cumulatieve effect van filters en digitale vervorming mettertijd zorgt voor druk met betrekking tot hun uiterlijk en een laag zelfbeeld bij jonge vrouwen”, zegt Firdaous El Honsali, global VP, external communications. “Met #NoDigitalDistortion zetten we ons in al onze marketing en reclame in voor een positievere omgeving op de sociale media, zodat die echte, authentieke schoonheid zou vertegenwoordigen. Als jongeren hun beelden vervormen, vervormen ze ook hun geest. We roepen onze community dan ook op om samen met ons de toxische Bold Glamour-filter de rug toe te keren.”

Archief / BRANDS