Fr

ASSOCIATIONS

Raad voor Reclame: nieuwe strategie, nieuwe voorzitter en nieuwe website

Donderdag 12 September 2024

Raad voor Reclame: nieuwe strategie, nieuwe voorzitter en nieuwe website

De Raad voor Reclame die een tijdje (sinds 2020, om precies te zijn) als Communicatie Centrum door het leven ging en het hele Belgische reclame-ecosysteem (adverteerders, creatieve- en mediabureaus, media en technologiespelers) samenbrengt sinds 1967, heeft een vernieuwingsoperatie ingezet. Die bestaat om te beginnen uit een vernieuwde strategie die als doel heeft om het vertrouwen in reclame te verhogen en het waarborgen van dat vertrouwen door zelfregulering en advies aan overheden te bestendigen.

De principes werden samengevat in een memorandum waarin vier pijlers te versterken pijlers werden gedefinieerd: observatie, advies, communicatie en regulering via de Jury voor Ethische Praktijken (JEP). Het memorandum werd ondertussen uitgestuurd naar de politieke onderhandelaars en kabinetsmedewerkers, die focussen op domeinen als media, gezondheid en economie.

Het document licht het belang en de troeven van zelfregulering binnen de reclamesector toe, evenals de complementariteit met overheidsregulering. Het positioneert zich als de basis van een constructieve discussie met overheden en alle spelers op de markt.

De Raad voor Reclame heeft ook een nieuwe voorzitter in de persoon van Marc Frederix die de fakkel overneemt van voorzitter ad-interim Wout Dockx die Marc Dupain verving.

“In de afgelopen vijf jaar heeft de Raad voor Reclame in tal van dossiers de rol gespeeld die hij moest spelen”, aldus Marc Frederix. “Dat varieerde van situatie tot situatie. Soms als trekker. Soms als de partij die op de achtergrond iedereen bijeenbracht. Het leidde tot heel wat codes die een duidelijke en positieve impact hadden op de reclame-uitingen. En tot nog meer dossiers waarin beweging is gekomen. De komende jaren willen we deze aanpak nog versterken. Dat is nodig want maatschappelijke evoluties komen steeds sneller en het is belangrijk om er een kader voor te voorzien. Net door de snelheid waarmee ze komen, is zelfregulering de enige manier om adequaat dat kader te bieden. Dat willen we nog meer benadrukken.”

Meer info vind je op de nieuwe website.

Archief / ASSOCIATIONS