Fr

BRANDS

Chips doen het goed met Valérie Delaby

Maandag 8 April 2024

Chips doen het goed met Valérie Delaby

Als Senior Marketing Manager bij Lay's Europe (PepsiCo) maakte Valérie Delaby een fel gesmaakte intrede in de Best Brands 2024 van Serviceplan: als nieuwkomer stootte het merk meteen door tot de hoogste trede van het podium.
 
De selectiemethode van de Best Brands is gebaseerd op een objectief onderzoek dat GfK voert bij een uitgebreid en representatief staal van de Belgische bevolking (meer dan 4.500 respondenten). Het is ook gebaseerd op andere objectieve criteria, zoals marktaandeel, dat de share of wallet beschrijft, terwijl de enquête de share of soul definieert.
 
De combinatie van deze twee factoren leverde Lay’s de eerste plaats op, vóór Côte d'Or, Spa en Coca-Cola. Diverse criteria zoals duurzaamheid, innovatievermogen en creatieve kracht van het merk, aantrekkingskracht en coolness, vertrouwen, ... spelen een rol bij de beoordeling. Het volstaat met andere woorden niet de markt te overheersen in volume en distributie, het komt er ook op aan te bekoren en te weten waarom. En dan zijn er nog de factoren waaraan de opkomende generaties belang hechten.
 
Valérie Delaby heeft een duidelijke visie over al deze elementen.
 
Kwam deze titel van Best Product Brand als een verrassing?
 
In ieder geval een leuke verrassing, maar gezien al onze inspanningen was het een welverdiende erkenning, na al wat we de afgelopen jaren lokaal ontwikkeld hebben om consumenten aan te spreken. We wilden relevanter en aantrekkelijker zijn door een sterkere emotionele band met onze Belgische consumenten te creëren.
 
We worden erkend als marktleider, wat geweldig is, maar we willen met iets extra’s komen om onze positie te rechtvaardigen.
 
Geef eens een paar concrete voorbeelden.
 
Meer dan tien jaar geleden lanceerden we ‘Create Your Taste’, een reeks co-creatie-initiatieven met onze consumenten, die leidden tot de lancering van nieuwe smaken. Onlangs hebben we deze participatieve marketinginitiatieven nieuw leven ingeblazen met de lancering van nieuwe smaken zoals frietjes met mayonaise of andalouse, twee typisch Belgische concepten die zelfs leidden tot een herontwerp van de verpakking, met inbegrip van striptekeningen in beperkte oplage. Niet alleen leuk, maar ook relevant, want het resultaat van de stemmen leverde hetzelfde idee op in Vlaanderen en Wallonië!
 
In 2021 lanceerden we ‘Lay's Iconic Restaurant Flavours’: een pakje Lay’s dat transformeert tot een culinaire ervaring door de populairste chips te combineren met iconische gerechten uit de wereldkeuken. Het succes van deze lancering heeft onze verwachtingen overtroffen.
 
Haalden deze creatieve voorbeelden een internationale uitstraling?
 
Ja, de wereld kijkt naar ons, zou ik zeggen in alle bescheidenheid. Maar dat is het PepsiCo-model: we hebben onze interne prijzen, en soms worden bepaalde ideeën opnieuw ingezet. Ook als ze uit ons kleine landje komen. Zelf ben ik na meer dan elf jaar verantwoordelijk geweest te zijn voor de Benelux overgestapt naar een sectorverantwoordelijkheid, op Europees niveau dus.
 
Hoe verklaar je deze uitzonderlijke titel op de Best Brands?
 
Ik denk dat we, zoals ik al zei, voor een allesomvattende aanpak hebben gekozen en niet alleen voor een ‘share of wallet’ benadering. Factoren als ‘awareness’, ‘engagement’ en ‘share of soul’ waren essentieel en we scoorden erg goed op deze nogal emotionele KPI's. Met onze ‘glocal’ strategie en smaakontwikkelingen op maat. En niet te vergeten duurzaamheid, wat ook belangrijk is.
 
Hoezo?
 
Misschien communiceert PepsiCo niet genoeg over zijn duurzaamheidsprojecten, maar ze zijn er wel. Te beginnen met het feit dat onze Lay's chips natuurlijk gemaakt zijn van echte aardappelen. Het klinkt misschien grappig, maar niet alle consumenten weten of geloven dit. De aardappel die we als basis gebruiken, is een natuurproduct en we werken met lokale boeren, uit België of de grensgebieden. We hebben ook aandacht voor een verantwoord gebruik van landbouwgrond, positieve landbouw, en we handelen (en communiceren) in die zin. Dat zijn complexe onderwerpen en de kans bestaat altijd dat je van greenwashing beschuldigd wordt. We nemen ook initiatieven om de CO²-uitstoot te beperken, onder andere via een doordacht verplaatsingsbeleid.
 
Kunnen alle merken, multinationals inbegrepen, volgens jou verduurzamen? Is het daarvoor niet te laat.
 
Het is duidelijk nog niet te laat en we hebben allemaal een rol te spelen. Maar we moeten op een geloofwaardige, betrokken en transparante manier handelen. Ik vergat te vermelden dat we gewerkt hebben aan de recyclage van onze chipspakjes die nu in de blauwe vuilzakken mogen. Alle merken zijn in staat om een inspanning te leveren op het gebied van duurzaamheid, groot of klein. Daar gaat PepsiCo Positive over en dat is belangrijk voor jongeren. Ik durf zelfs te stellen dat wij als marktleider in de eerste plaats het goede voorbeeld moeten geven en daar hebben we de middelen voor.

Archief / BRANDS