Fr

BLUE

Delphine Geyskens (WPP) over ondervertegenwoordiging van etnisch-culturele minderheden in Belgische communicatiesector"

Dinsdag 30 Januari 2024

Delphine Geyskens (WPP) over ondervertegenwoordiging van etnisch-culturele minderheden in Belgische communicatiesector

WPP Belgium zet al enkele jaren in op een diversiteits-, gelijkwaardigheids- en inclusiestrategie (DE&I). Na enkele interne campagnes, events en werkgroepen treedt het in 2024 voor het eerst naar buiten met een grootschalige awareness- en rekruteringscampagne voor talent uit etnische minderheidsgroepen.

Delphine Geyskens, communications manager van WPP Belgium, leidt het project dat Welcome Talent gedoopt werd.

Eerst even een flashback naar 2023. Welke concrete initiatieven hebben jullie opgezet rond DE&I?

In navolging van Roots, onze employee research group rond etnische diversiteit, hebben we in 2023 ook een LGBTQIA+ community binnen WPP Belgium samengebracht. Het is een groep van 26 personen en ze adviseren ons over dit thema. Ze hebben samen met de Roots-groep onder meer de interne campagne ‘Words Matter’ rond inclusief taalgebruik gemaakt. We zijn met ons bedrijf ook naar Pride Brussel en Pride Antwerpen gegaan. Verder organiseerden we op Internationale Vrouwendag een training voor 120 collega’s over gendergelijkheid en hoe iedereen daartoe binnen de werkomgeving kan bijdragen. We hebben ook een ‘prayer room’ in onze campus geïnstalleerd en zijn de ‘Inclusion as a skill’ training blijven aanbieden aan onze medewerkers. Al deze zaken zijn niet verplicht, maar we merken wel dat alsmaar meer medewerkers er interesse in tonen. We proberen om het thema zoveel mogelijk in events of workshops te integreren.

Jullie treden voor het eerst naar buiten met de ‘Welcome Talent’ campagne. Wat is de doelstelling?

We merkten dat er nog heel wat ruimte voor verbetering was rond etnische diversiteit binnen WPP Belgium en bij uitbreiding binnen de hele Belgische communicatiesector. Daarom hebben we een campagne en mentorshipprogramma onder de noemer Welcome Talent opgestart. In de eerste plaats willen we bij etnische minderheidsgroepen awareness creëren over de jobopportuniteiten bij WPP Belgium, onze partners en bij de hele communicatiesector. Vervolgens willen we hen begeleiden bij hun eerste stappen in onze industrie via een mentorshipprogramma.

Hebben jullie concrete cijfers over het aantal werknemers uit etnische minderheidsgroepen binnen WPP Belgium?

Uit een interne enquête bleek dat etnisch diverse personen duidelijk ondervertegenwoordigd zijn in onze sector. We willen die doelgroepen aanspreken met onze communicatiecampagnes, maar om dit op een relevante en authentieke manier te doen, is diversiteit geen nice to have maar een absolute must. In plaats van allerhande charters te tekenen hebben we beslist om concrete stappen te nemen. We zijn ervan overtuigd dat we het meeste impact hebben als we dit samen doen met onze partners. We willen impact hebben op heel de communicatiesector.

Waarom is er zo weinig etnische diversiteit binnen de sector?

We deden een onderzoek in samenwerking met iVox om na te gaan hoe mensen met een etnisch diverse achtergrond naar de communicatiesector kijken. Daaruit bleek dat 41% niet op de hoogte is van wat we doen. 70% vond het wel een interessante industrie om in te werken. Het is dus geen onwil, eerder een kwestie van onbekend...

Waaruit bestaat de campagne?

Welcome Talent wordt afgetrapt met een awarenesscampagne in drie fases rond de jobmogelijkheden in onze sector. Die is opgebouwd in samenspraak met onze interne werkgroep Roots en met externe gespecialiseerde partners zoals Capital van Hassan Al Hilou en Please Add Color van Kevin Kotahunyi, die ons van bij de start geadviseerd hebben.

Het eerste luik was een DOOH-campagne in samenwerking met Clear Channel en JCDecaux waarbij we een vijftiental creaties uit Brussel hebben geselecteerd. Dat kon een slimme copywriting zijn bij een lokale zaak, een muurschildering, street art... We tonen die zaken in de advertentie, samen met de boodschap ‘Who made this?’ en een link naar onze website waar jongeren meer informatie kunnen vinden over onze sector.

Een tweede fase gebeurt via authentieke getuigenissen van medewerkers met een etnisch diverse achtergrond uit onze sector. De boodschap daar is ‘I was made for this’ waarbij we aantonen dat je wel degelijk je talent kan omzetten in een carrière. Deze advertenties worden verspreid op allerhande sociale media en gericht naar jong talent uit etnische minderheidsgroepen.

De derde fase bestaat uit een samenwerking met tien verschillende kappers uit Brussel. Dat zijn de vertrouwenspersonen bij uitstek binnen de verschillende communities. Ze zijn altijd goed op de hoogte van de laatste nieuwtjes van hun klanten. We hebben hen gebrieft over wat een goeie copywriter, strateeg, content creator, creatief moet kunnen zodat ze die eigenschappen makkelijker kunnen spotten en hun klanten kunnen aanraden om die skills in te zetten in onze sector. In de kapperszaken hebben we posters gehangen en QR-codes op de spiegels die linken naar de campagnewebsite. Deze campagne is het resultaat van een teamwork tussen WPP en al zijn partners. Onze bureaus Ogilvy Social.Lab, FamousGrey en VML zorgden voor de creaties en GroupM voor de media en de deals.
 
Verder bestaat Welcome Talent uit een mentorshipprogramma.

Dat klopt. WPP Belgium heeft zich geëngageerd om zowel binnen onze bureaus, bij onze mediapartners zoals Clear Channel, JCDecaux, DPG Media, Roularta VRT en bij vakorganisaties zoals UBA, ACC en Creative Belgium mentors op te leiden. We bieden een training rond diversiteit en inclusie, maar ook rond coaching en mentor skills. Het nieuwe talent krijgt tijdens zijn stage een persoonlijke mentor en toegang tot opleidingsdagen bij ACC, DPG Media en Creative Belgium. Ze zijn ook gratis welkom op de UBA Trends Day en we nodigen hen uit op alle WPP drinks en events. Dat doen we om hun netwerk uit te breiden.

Jullie willen de hele communicatiesector betrekken bij dit initiatief. Voel je dat hier animo voor is?

Ik denk dat iedereen de noodzaak inziet van dit initiatief. Er zijn nu wel genoeg rapporten en cijfers verschenen die bewijzen dat diversiteit, gelijkwaardigheid en inclusie een positieve impact hebben op onze industrie. Nu is er ook een tastbare actie die de ondervertegenwoordiging wil aanpakken.

Heb je ook een zicht op wat er internationaal binnen WPP gebeurt?

DE&I is ook een kernwaarde voor WPP worldwide. Het is interessant om te spotten wat er internationaal gebeurt, maar we hebben de afgelopen jaren geleerd dat we dit vooral lokaal relevant moeten maken. WPP maakte drie jaar geleden 30 miljoen dollar vrij voor racial equity initiatieven. Met een deel van dat budget hebben we het Welcome Talent programma kunnen cofinancieren. Andere programma’s zijn bijvoorbeeld One school UK en The impact Index.

De verwachting is dat marketeers in 2024 meer aandacht zullen besteden aan technologie en AI ten nadele van DE&I en duurzaamheidsstrategieën. Wordt DE&I niet nog vaak als een imagostrategie gezien binnen de bedrijven?

Het is de eerste keer dat we met onze DE&I inspanningen echt naar buiten treden, maar vergeet niet dat we er al drie jaar keihard aan werken intern. Het is dus geen hype voor ons en onze partners. Als je het enkel als imagostrategie gebruikt, ga je trouwens de mist in. Bij WPP integreren we het in alles wat we doen.

Wat brengt 2024 nog voor jullie DE&I-strategie?

Dit programma loopt tot mei van dit jaar en we hopen dat we het kunnen verderzetten. We gaan alleszins nog initiatieven nemen rond learning & development, employee experience en inclusive recruitment.

Archief / BLUE